שיקום אחרי ניתוח בגב


בעיות גב הן מהנפוצות ביותר שהאדם עלול לסבול מהן, כאשר החמורות שבבעיות מסתיימות בניתוח גב. אבל האם לאחר הניתוח ניתן לחזור לשגרה באופן מלא? ממש לא בטוח. אחוז משמעותי מניתוחי הגב מצריכים תקופה ארוכה של התאוששות ושיקום הגוף, שלעיתים נמשכת חודשים ארוכים או שנים. שיקום פיזיותרפי לאחר ניתוח בגב הופך בתנאים אלו למבוקש ועשוי לספק תוצאות מרשימות.

מה כוללת פיזיותרפיה לאחר ניתוח בגב?

פיזיותרפיה לצורך שיקום לאחר ניתוח בגב יכולה לשמש לכמה מטרות. נקודת המוצא היא שגם כאשר הניתוח מסתיים בהצלחה, ייתכן שיהיה צורך להתגבר על תופעות הלוואי שהוא גרם. זאת לצד בעיות אשר הניתוח משפר אבל עשוי לא להעלים לחלוטין. בתנאים האלו נדרשת תוכנית שיקום שתכליתה השבת יכולת התפקוד התקין לגב, בהיבטים של יישור הגב, איזון הגוף והיציבה, הגדלת טווחי התנועה וכן הלאה. אסור לשכוח שלגב תפקיד חשוב מאוד במשוואת התנועה של גוף האדם, כך שפתרון הבעיות האלה עשוי להחזיר לאדם את יכולת התפקוד המוטורי התקין, לעיתים באופן מוחלט.

מטרה נוספת של השיקום הפיזיותרפי היא להעלים או לכל הפחות לטשטש חלק מהתסמינים שהאדם סובל מהם. כאבים למשל נפוצים כתוצאה מבעיות גב או ניתוחים, ובכוחם להקשות מאוד על האדם. הטיפול הפיזיותרפי הנעשה על ידי מומחה לתחום, לעיתים בשילוב של אביזרי עזר, עשוי לחולל פלאים בהקשר הזה.

יש תנועות פיזיות שהגוף מבצע ושעשויות להקטין את התסמינים שהאדם סובל, למשל דרך חיזוק השרירים הרלוונטיים או המרצת קצב הדם וחילוף החומרים. לעיתים שינויים נקודתיים שהאדם עושה בתנועות שהוא מבצע או אפילו באופן בו הוא נח עשויים לעשות את ההבדל.

מקום הניתוח עשוי להיות משמעותי בקביעת תוכנית האימונים של הפיזיותרפיסט. חלוקה אפשרית היא לאימון של שרירים בכמה מקומות, המשתנים כמובן ממקרה למקרה: שרירים הנמצאים באזור החתך של הניתוח, שרירים קטנים סביב החוליות המסייעים ליציבות של עמוד השדרה וכן הלאה. חשוב לזכור שחלק מהשרירים האלו אינם שרירים שהאדם נוטה להפעיל באופן קבוע, כך שאימון שלהם עשוי לספק תוצאות משביעות רצון: הן מבחינת התגברות על הבעיה הנקודתית והן בכל הנוגע למניעת בעיות גב עתידיות.

בגדר אפשרות: תרגול בבית

שיקום פיזיותרפי לאחר ניתוח גב עשוי להיות יעיל, אבל בכל מקרה לא לחולל קסמים. לעיתים כאמור נדרשת תקופת התאוששות ממושכת, לאורכה התמדה בתוכנית הטיפולים וגם ביצוע "שיעורי הבית" משמעותיים בדרך להצלחה. הפיזיותרפיסט אמור להנחות את המטופל שלו כיצד ובאיזו תדירות לבצע את התרגילים השונים, בהתאם לשלב בו נמצאים בתהליך בשיקום, לרמת מורכבות הבעיה שהוא סובל ממנה ולקצב ההתקדמות.

במצבים רבים יש מקום להחליט על שינוי מסוים בתהליך. טיפולי פיזיותרפיה פועלים לעיתים על הגוף בצורה שונה מזו שחושבים תחילה, כך שיש חשיבות מכרעת גם למעקב של הפיזיותרפיסט אחר קצב ואופן ההתקדמות של המטופל. חלק מהמטופלים מצפים לכך שהזמן יעשה את שלו ובעיה תחלוף מעצמה, אך אינם מקפידים על ביצוע נכון של התרגילים: התוצאה היא שהם מתרחקים משיקום הגוף בצעדי ענק.

ברמה הכללית אפשר לציין שרבים מתרגילים הפיזיותרפיה המיועדים לשיפור הגב ולהעלמת תסמינים לא נעימים הקשורים אליו הם פשוטים באופן יחסי לביצוע, כך שלא אמורה להיות בעיה גדולה מדי לעמוד בהם. גם כאשר נדרשים אמצעי עזר, ייתכן שההתבססות תהיה על פריטים נגישים שיכולים להיות בחזקתו של כל אדם (שקיות קרח לדוגמא). חלק מהעזרים שמוחלט להשתמש בהם הם אביזרים אורתופדיים, המותאמים לאדם באופן אישי. הפיזיותרפיסט יכול לקבל תפקיד מרכזי בהתאמת העזרים האלו.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

5 טיפים לשמירה על בריאות עמוד השדרה

שיקום אחרי ניתוח בגיד – תכנית שיקום פיזיותרפי הדרגתית ומותאמת אישית

שיקום לאחר פריצת דיסק – סדרת טיפולי פיזיותרפיה שמסייעים לשיקום הגב

ניתוח פריצת דיסק

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!