שיקום לאחר ניתוח


לא חסרות סיבות בגינן האדם נדרש לעבור ניתוח. גם כאשר הניתוח מסתיים בהצלחה, כפי שכולנו מקווים, ייתכן שהמסע רק יחל.

הסיבה היא שלאחר ניתוח נדרשת לרוב תקופת התאוששות ושיקום של הגוף, תקופה שיכולה להימשך גם חודשים ואפילו שנים. במהלך אותה תקופה עלול האדם לסבול מכאבים, לגלות כי יכולת התפקוד העצמאי שלו נפגעת ולא לראות את האור בקצה המנהרה.

אלא שיש מקום לאופטימיות. כיום יש מגוון כלים ושיטות שיכולים להקל על השיקום לאחר ניתוח, לקצר את משך ההחלמה ולמקסם את תוצאותיו. שיקום פיזיותרפי, על הצורות המגוונות שלו, עונה על ההגדרה הזו.

מהם שלבי השיקום הפיזיותרפי?

יש כיום מגוון רחב של ניתוחים, המשמשים לטיפול בבעיות גופניות שונות. לכן ברור שאי אפשר לקבוע מנקודת ההתחלה מהם המאפיינים של תקופת השיקום הנדרשת.

ישנם ניתוחים לאחריהם תקופת השיקום קצרה ועומדת על כמה ימים, ולעומתם כאלה בהם יש צורך בתהליך הדרגתי וממושך פי כמה: בדרך כלל ניתוחים מורכבים יצריכו תקופת שיקום ארוכה יותר, במיוחד כאשר תוצאותיהם רחוקות מלהיות מושלמת. גם המאפיינים האישיים של האדם (מצב בריאותי, גיל, מחלות קיימות וכן הלאה) צפויים להשפיע.

עם כל השוני בין תקופות השיקום, התהליך הנדרש מבוסס בדרך כלל על עיקרון דומה. בשלב הראשון של השיקום, בין אם באמצעות פיזיותרפיה ובין אם בשיטות אחרות, ההתמקדות תהיה בדרך כלל על שיפור התחושות האישיות של האדם. התקופה שלאחר הניתוח עלולה הרי להיות כרוכה בכאבים לא נעימים ובפגיעה משמעותית ביכולת התפקוד של האדם. באמצעות הפיזיותרפיה ניתן לחזק את שרירי ואיברי הגוף, להאיץ את קצב זרימת הדם וחילוף החומרים, לשפר תפקודי גוף שנפגעו ועוד. הטיפול עשוי לתרום להפחתת דרגות ותדירות הכאב, תוך השבת העצמאות.

בשלבים הבאים של השיקום, ייתכן מאוד שתפקיד העל של הפיזיותרפיה יהיה שונה במקצת. לאחר שהכאבים ותופעות הלוואי מוקטנים בהדרגה, וכאשר האדם מקבל חלק נכבד מהעצמאות שלו, עולה הצורך להשלים את תהליך השיקום. המטרה המרכזית תהיה לאפשר לאדם לחזור באופן מלא לשגרת החיים או הספורט ללא כל הגבלה. חשבו למשל על ניתוחים אשר פוגעים בטווחי התנועה של האדם, ובסיפוק האדיר שהאדם יכול לקבל ברגע שהוא משאיר אותם מאחור וחוזר להתנועע באופן חופשי.

איך מתבצעים טיפולי פיזיותרפיה?

השלב הראשון בתוכנית הטיפולים הוא אבחון מקיף, אותו מבצע הפיזיותרפיסט באמצעות בדיקה קלינית, תשאול ובחלק גדול מהמקרים גם אמצעי בדיקה מתקדמים דוגמת צילומי אולטרה סאונד או CT. על בסיס זה נבנית תוכנית השיקום הפיזיותרפי המלא, המבוססת בדרך כלל על הצבת יעדים ריאליים ושיפור הדרגתי במצב.

לא תמיד אפשר לדעת כבר מנקודת ההתחלה להיכן יובילו הטיפולים וכיצד יגיב אליהם גוף המטופל, אם כי פיזיותרפיסט מומחה יוכל להציב יעדים הגיוניים, ובעיקר – לעקוב אחר קצב ההתקדמות. ייתכן שיהיה צורך להחליט לאחר פרק זמן מסוים על שינוי בתוכנית הטיפולים, דוגמת החלפת התרגילים המבוצעים או שינוי התדירות בה נעשים המפגשים. בהחלט ייתכן מצב בו הפיזיותרפיסט יתאים לאדם תרגילים אותו יהיה עליו לבצע בין המפגשים כ"שיעורי בית", תוך הנחה שהתמדה בהם עשויה להפוך את התהליך ליעיל ולמוצלח פי כמה.

הפיזיותרפיסט עשוי להחליט על שימוש באמצעים שונים במהלך הטיפול, דוגמת עזרים אורתופדיים אשר בכוחם למקסם את התרגילים המבוצעים. במקרים רבים אפשר לשקול שימוש באמצעי טיפול ושיקום אחרים מקשת הרפואה הקונבנציונלית או המשלימה. כך למשל ניתן להשתמש באמצעים שונים להפחתת כאבים, החל מתרופות (הבעיה היא תופעות הלוואי והסיבוכים האפשריים) ועד לשיטות דוגמת דיקור סיני או נטילת צמחי מרפא.

אולי יעניין אותך גם:

חדש – שיקום בעזרת מערכת מציאות מדומה

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!