שיקום לאחר אירוע לב


אירועי לב מסכנים את חיינו באופן מובהק, כיאה לאיבר החשוב ביותר בגוף האדם. גם כאשר האדם עובר את האירוע בהצלחה יחסית, באמצעות טיפול רפואי שעשוי להיות טיפול חירום, הוא אינו מגיע לנחלה. מעבר לחשש הכמעט מובן מאליו שאירוע הלב יחזור ושתסמיניו יופיעו מחדש, נדרשת כאן בחלק גדול מהמקרים תקופת שיקום לא פשוטה.

באמצעות הפיזיותרפיה אפשר להגדיל את ההצלחה של תהליך השיקום, הן מבחינת הלב עצמו והן בכל הנוגע להשפעות שלו על כל איבר ומערכת בגוף.

למה מיועד שיקום פיזיותרפי לאחר אירוע לב?

כדי להבין את החשיבות של שיקום פיזיותרפי לאחר אירוע לב, מספיק לבחון את האופן בו גוף האדם עובד. אחת מהנחות היסוד המרכזיות במסגרת השיקום הפיזיותרפי היא שפעילות גופנית המותאמת לאדם ולממדי הבעיה שהוא סובל ממנה יכולה לשפר את פעילות איברי הגוף והלב כאחד. בכוחה של הפעילות הפיזיותרפית לחזק את שריר הלב ולשפר את זרימת הדם אליו וממנו, מה שעשוי להקל משמעותית על התסמינים שהאדם סובל מהם בעת הנוכחית וגם להפחית את הסיכויים לאירועי לב בעתיד.

השיקום הפיזיותרפי עשוי לשפר בהדרגה את האופן בו הלב מתפקד במצבים שונים, כולל כאלו הנחשבים עבורו למורכבים באופן יחסי. אפשר לקחת בתור דוגמא את הפעולה הבסיסית של הרמת משאות כבדים, שהופכת לבעייתית עבור אחוז ניכר מחולי ומפגועי הלב. באמצעות הפיזיותרפיה יכול המטפל להעביר דגשים חשובים לגבי ביצוע הפעולה באופן שיפעיל את הלב בצורה הנכונה ביותר, ללא עומסים גבוהים מדי.

לא רק במהלך הטיפול

ברוב המקרים מדובר כאן במגוון רחב של תרגילים שהאדם מבצע במהלך המפגשים שלו עם הפיזיותרפיסט, ולצד זה תרגילים שהפיזיותרפיסט מנחה אותו כיצד ובאיזו תדירות לבצע בבית, בין המפגשים. ייתכן שהפיזיותרפיסט ימליץ על התאמת של אביזרי עזר לאדם (דוגמת אביזרים אורתופדיים) בהתאם לממדי הבעיה שהוא סובל ממנה ולהשפעה שלה על יכולת התפקוד שלו. חלק מרכזי בסיוע שלו הוא הדרכה לגבי הדרך הנכונה בה ניתן להשתמש באביזרים מהסוג הזה ולהכניס אותם לשגרת החיים השוטפת.

על אותו עיקרון עשוי הפיזיותרפיסט להמליץ למטופל על פעילויות גופניות שעשויות לתרום לשיפור המצב שלו לאחר האירוע הלבבי: הדוגמא המובהקת היא פעולות דוגמת הליכה, ריצה או שחייה שמשפרות את כושר הלב ואת פעילותם של כלי הדם הקשורים אליו. אימוני כוח נדרשים אף הם בחלק גדול מהמקרים במטרה לחזק את השריר, וגם להם יש מקום במסגרת השיקום הפיזיותרפי.

תוכנית השיקום נוטה להיות ארוכה

עיקרון מרכזי בפיזיותרפיה הוא שלכל אדם יש להתאים את תוכנית הטיפול האידיאלית עבורו, ובאותה מידה לעקוב אחר קצב ההתקדמות שלו. במקרה של שיקום הגוף לאחר אירוע לב, חשוב להקפיד אפילו יותר. הפיזיותרפיסט יכול בהחלט לעבוד בתיאום מול המטפלים האחרים באדם, למשל הקרדיולוגים, כך שתוכנית הטיפולים שלו תושפע מקצב ההתקדמות של הטיפול השורשי בבעיה (אם אכן נעשה טיפול כזה).

כך או כך הצפי הוא לתקופת שיקום ארוכה באופן יחסי, הנמשכת בדרך כלל כמה חודשים לפחות אך עשויה להגיע גם לשנים. העבודה על הגוף שחווה פגיעה או אירוע לבבי היא הדרגתית ומבוססת על רצון לשפר עם הזמן את תפקוד הלב והאיברים האחרים. האדם חייב לסגל בחלק גדול מהמקרים הרגלים מועילים או אפילו בריאים יותר ממה שהיה רגיל קודם לכן. אירועים לבביים הרי עלולים להיות תולדה של אורח חיים פאסיבי, צריכת מזון שאינו בריא לגוף וכן הלאה. זוהי סיבה נוספת מדוע חשוב שהפיזיורתפיסט יקבל את תמונת הטיפול הכוללת באדם.

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!