שיקום לאחר אשפוז ממושך


פגיעות גופניות רבות, או אפילו ניתוחים מוצלחים, עשויים לגרור תקופת אשפוז ממושכת. אפילו כאשר הטיפול עובר בהצלחה ורואים את האור בקצה המנהרה, ייתכן שיעבור פרק זמן ארוך עד שניתן יהיה להגיע לשם – תקופה של חודשיים או אפילו שנים. בלא מעט מקרים מתחיל תהליך שיקום הדרגתי, היוצא מנקודת הנחה שלא תמיד יכולת הריפוי הטבעית של הגוף יכולה להגשים את היעד.

מדוע נדרשת פיזיותרפיה לאחר אשפוז ממושך?

נקודת המוצא היא שיקום פיזיותרפי, הנעשה על ידי מומחים לתחום תוך התאמה מלאה לצרכי ולמאפייני האדם, עשוי לתרום לתהליך ההתאוששות של הגוף ולשפר את תוצאותיו במידה ניכרת.

יש כאמור תרחישים מגוונים שעשויים להביא לצורך באשפוז ממושך. הנסיבות הספציפיות של המקרה משפיעות במידה רבה על תהליך השיקום הדרוש, כך שאי אפשר להעריך מראש מה צפוי ברמת דיוק מוחלטת (מה גם שלעיתים הגוף מגיב בצורה בלתי צפויה לטיפולים). השורה התחתונה עם זאת היא שבכוחה של הפיזיותרפיה למקסם את תהליך השיקום, תוך השבת יכולת התפקוד לאדם והפחתת התסמינים שהוא עלול לסבול מהם במהלך התקופה.

ההיבט הראשון: הפחתת כאבים

שיקום פיזיותרפי לאחר אשפוז ממושך עשוי לקבל על עצמו כמה תפקידים. טיפול פיזיותרפי מוצלח עשוי להפחית חלק מהתסמינים הלא נעימים הנלווים לתקופה זו, למשל הכאבים שעלולים להיגרם עקב הפגיעה, הניתוח שהאדם עבר וכן הלאה. כאשר משתמשים בפיזיותרפיה על מנת לחזק את השרירים באזורים שונים בגוף, למשל, אפשר להפחית את הכאבים הנובעים מהם.

היבט נוסף הוא שימוש בשיקום פיזיותרפיה לאחר ניתוח למשל על מנת להאיץ את תהליכי הריפוי והשיקום בגוף האדם, דרך האצת קצב חילוף החומרים וזרימת הדם, גידול תאים ורקמות חדשים וכן הלאה. במקרים רבים מחליט הפיזיותרפיסט על שימוש בעזרים שונים להאצת התהליך, דוגמת קומפרסים חמים או טיפולי TENS.

מה שחשוב לא פחות הוא שפיזיותרפיה עשויה להפחית את ההתבססות על טיפולים אחרים לשיכוך כאבים, שעלולים להיות מזיקים לגוף בטווח הקצר או הארוך. הדוגמא המובהקת היא תרופות, אשר אינן יורדות לשורש הבעיה אלא מטפלות בתסמינים בלבד. זאת ועוד, התרופות עלולות להיות כרוכות בתופעות לוואי מורכבות, בסיבוכים בעת נטילה ממושכת או בלתי מבוקרת ואף בסכנת התמכרות. אדם אשר משתמש בפיזיותרפיה על חשבון הטיפול התרופתי עשוי לכן לשפר את המצב ולהימנע מהסיכונים הנובעים מהטיפולים האחרים גם יחד.

פיזיותרפיה להשבת הגוף לתפקוד מלא

פעמים רבות האדם רואה כי התפקוד של חלק מאיברי או מערכות גופו נפגע לאורך הדרך, כשגם כאן ניתן להיעזר בפיזיותרפיה על מנת לשפר את המצב. הפיזיותרפיה עשויה לתרום להגדלת טווחי התנועה של האדם, לחיזוק הגוף, להשבת הגמישות לחלק מהאיברים וכן הלאה. שימו לב שלמרות שרבים מהאנשים אינם מודעים לכך, פיזיותרפיה אינה מיועדת לפעול על הגוף אך ורק במישור האורתופדי. כיום ידועות תוכניות טיפולים של פיזיותרפיה נשימתית, פיזיותרפיה למען שיקום הלב וכן הלאה.

גם כאן, המטרות הספציפיות של הטיפול והבעיות מהן סובלים צפויות להשפיע על התרגילים הנבחרים. חיזוק שרירים לדוגמא נעשה לרוב באמצעות תרגילים כנגד התנגדות, בעוד שמתיחות עשויות להחזיר לגוף את טווחי התנועה והגמישות התקינים. ייתכן מאוד שיהיה צורך בתהליך ארוך על מנת שניתן יהיה לסמן "וי" על היעד שהושג, כאשר התהליך הוא הדרגתי ומצריך התמדה לאורך זמן. אולם אין ספק שפיזיותרפיה עשויה להגדיל את הסיכויים להגשמת יעדי התאוששות הגוף בהקדם האפשרי.

פיזיותרפיה עשויה בהחלט לכלול דגשים חשובים לגבי התנהלות הגוף בעתיד, על מנת להתמודד עם המגבלות הפיזיות ולתקן הרגלים מזיקים. פיזיותרפיסטים מעניקים ייעוץ מקיף בסוגיות דוגמת היציבה, ארגון סביבת העבודה, התאמת עזרים ארגונומיים וכן הלאה. כלים אלה יכולים להשתלב בתוכנית השיקום המקיפה שלאחר האשפוז הממושך.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

שיקום מדלקת פרקים – תכנית שיקום פיזיותרפי שתחזיר את כושר התנועה שאבדה

פגיעה במערכת העצבים הפריפרית? ניתן לחזור לתפקוד עם תכנית פיזיותרפיה מקיפה

שיקום לאחר ניתוח קיסרי

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!