שיקום לאחר פגיעה בעמוד השדרה בעזרת תכנית פיזיותרפיה אישית


עמוד השדרה קיים אצל מכלול בעלי החוליות ומקבל על עצמו כמה תפקידים חשובים מאוד. החלק הקשיח במערכת שתפקידה הואשיקום לאחר פגיעה בעמוד השדרה לשאת את משקל החלק העליון בגוף האדם מספק את ההגנה הנדרשת לחוט השדרה ומקנה לגוף את היציבות החיונית עבורו. הבעיה היא שעמוד השדרה הוא פגיע, כאשר בין התרחישים הבעייתיים ניתן למנות קרע בדיסק הבין חולייתי, זיהומים, היצרות לאורך עמוד השדרה, גידול ועוד.

השורה התחתונה היא שפגיעה בעמוד ובחוט השדרה עלולה לפגוע ביכולת התנועה של האדם ובמקרים החמורים אף לשתק אותו לחלוטין. עקב הפגיעה עלול המוח לאבד את השליטה שלו באיברים שלו, כאשר תוצאות אפשריות של כך הוא שיתוק שרירים, אבדן תחושה ואבדן שליטה בפעולות בסיסיות, דוגמת בריחת שתן. האם באמצעות השיקום הפיזיותרפי ניתן לצמצם את ממדי הבעיה?

כיצד שיקום פיזיותרפי יכול לסייע לסובלים מפגיעה בעמוד השדרה?

חשוב להדגיש כבר בנקודה הזו ששיקום פיזיותרפי אינו יכול לחולל קסמים וגם לא ניסים בגוף האדם. לא משנה עד כמה מתקדמת הרפואה המודרנית, היא עדיין לא מסוגלת לרפא באופן ראוי פגיעות הנגרמות לחוט השדרה. לכן המטרה העיקרית של הטיפול עבור חלק מהנפגעים היא להקטין כמה שניתן את התסמינים הנגרמים מהפגיעה בעמוד ובחוט השדרה, כך שיכולת התפקוד של האדם תשתפר וכך שהסיכויים לסיבוכים שונים יקטנו. כך למשל עשוי השיקום הפיזיותרפי להפחית את הפגיעה הנגרמת למערכת העצבים של האדם, פגיעה שמן הסתם תהפוך את הבעיה למורכבת שבעתיים.

בכוחו של שיקום פיזיותרפי בהמשך לכך להחזיר לאדם את יכולת התפקוד המוטורי העצמאית, שנפגעת מן הסתם במקרה של נזק לעמוד השדרה. מדובר כאן בשורה ארוכה של תרגילים שעובדים על חיזוק הגוף (ובעיקר השרירים הסמוכים לעמוד השדרה) או על הגדלת טווחי התנועה וגמישותו של האדם.

למרות שיש הסבורים כי בעיות בעמוד השדרה משפיעות אך ורק על היכולת המוטורית של האדם, בפועל עלולה להיות השפעה שלילית על הפעילות של מערכות שונות אחרות. מערכת הנשימה היא אחת הנפגעות העיקריות מפגיעות משמעותיות בחוט השדרה, כאשר אחד מבין כשלושה אנשים שנפגעו בחוט השדרה העליון זקוקים בשלב מסוים לתמיכה נשימתית. באמצעות הפיזיותרפיה ניתן לעבוד גם על תרגילי נשימה ובכך לשפר באופן הדרגתי את המצב.

מהי מטרת השיקום הפיזיותרפי לפגיעות בעמוד השדרה?

יש אנשים המבינים כי הנזק הנגרם לעמוד ולחוט השדרה שלהם הוא בלתי הפיך, כאשר הפיזיותרפיה והטיפולים האחרים לא יכולים לסייע מהבחינה הזו. אלא שגם כאן השיקום הפיזיותרפי עשוי לסייע. הפיזיותרפיסט עשוי לעבוד עם המטופל על דרכים יעילות לתפעול הגוף שלו גם בהינתן הנזק לעמוד השדרה, כלומר, ללמוד להתמודד עם הכאבים, ההגבלות בתנועה והתסמינים האחרים הנובעים מהפגיעה בעמוד השדרה. כך למשל יכול האדם ללמוד לבצע פעולות שונות בצורה אחרת ממה שהתרגל, המקטינה את הלחץ המופעל על עמוד השדרה פלאים.

אין קסמים: תהליך השיקום מפגיעות בעמוד השדרה עשוי להיות ממושך

חשוב לשים לב לכך שנזקים בעמוד השדרה, על אחת כמה וכמה נזקים המוגדרים כמורכבים באופן יחסי, דורשים תקופת שיקום ארוכה. התמדה בטיפולי הפיזיותרפיה עשויה להגדיל את סיכויי ההצלחה, אבל אין ספק שהתמדה כאן היא מילת המפתח. הפיזיותרפיסט ירכיב כמעט בכל המקרים תכנית טיפולים אישית לאדם הספציפי, המבוססת על תרגילים שהוא מבצע במהלך המפגשים, תרגילים עליו לבצע בבית ולעתים גם עזרים אשר הפיזיותרפיסט מסייע להתאים לאדם, לדוגמה אביזרים אורתופדיים.
ניתן ובחלק גדול מהמקרים אף מומלץ לשלב את הפיזיותרפיה עם טיפולים אחרים מקשת הרפואה הקונבנציונלית או המשלימה. שילוב מוצלח עשוי ליצור שלם הגדול מסך החלקים שלו ולספק פתרון שורשי יותר לבעיה.

 

ראו גם:

עברתם תיקון מפרצות של אבי העורקים? זה מה שצפוי לכם בתהליך השיקום

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!