שיקום רצפת האגן


האגן, מבחינה מעשית, הוא מבני גרמי שבסיסו עמוד השדרה. כשזה נוגע ליכולות התפקוד שלנו, אנחנו מתכוונים בעיקר לרצפת האגן – רקמת החיבור ורקמת השרירים הנמצאים בתחתית האגן – שהופכת להיות צרה צרורה עבור נשים רבות. רצפת האגן עומדת בפני לחצים אדירים במהלך חייה של האישה ועלולה להינזק ממגוון סיבות אחרות. כאשר זה קורה עלולה האישה לסבול מכאבים ומבעיות דוגמת דליפת שתן במהלך מאמץ, צניחה של איברי האגן הגורמת לתחושת כבדות, עצירות כרונית, קשיים בקיום יחסי מין ועוד.
הדבר הגרוע ביותר שהאישה יכולה לעשות הוא להשלים עם המכאובים והקשיים התפקודיים כי "ככה זה אצל נשים". בפועל יש מגוון רחב של פתרונות, ביניהם מקבל שיקום פיזיותרפי מקום של כבוד.

אילו נזקים פוטנציאליים יכולים לפקוד את רצפת האגן?שיקום רצפת האגן

אחת השאלות הראשונות שיש לשאול היא מדוע שיקום רצפת האגן הוא טיפול מבוקש אצל נשים. כפי שציינו קודם לכן, הסיבה המרכזית היא שנשים הן "מועדות לפורענות" מהבחינה הזו (אם כי ישנם מחקרים שמראים כי ניתוחים קיסריים לא משפיעים בצורה משמעותית מדי על הסבירות לסבול מבעיות). רצפת האגן עומדת בפני לחצים אדירים במהלך חודשי ההריון ובעיקר בלידה, לחצים שעלולים להחליש אותה ולגרום לנזק מצטבר. הנזק גדול במיוחד אצל נשים שחוות כמה לידות.

רצפת האגן עלולה להינזק עקב בעיה בריאותית אחרת שהאישה סובלת ממנה וכמובן שגם מטראומה גופנית שהיא עוברת. יש נשים אשר נולדות מראש עם בעיות מבניות באזור רצפת האגן, שגם הן יכולות להשתפר באמצעות תוכנית מקיפה ולעיתים ממושכת של שיקום פיזיותרפי.

זה מתחיל באבחון

שיקום פיזיותרפי יוצא מנקודת הנחה שישנם קשיים אותם חשוב למפות לפני שמתחילים עם הטיפול הלכה למעשה. תחילת התהליך היא באבחון שמבצע הפיזיותרפיסט, המבוסס לרוב על כמה שלבים. הראשון שבהם הוא תשאול של האישה, הנוגע לתסמינים שהיא סובלת מהם, למצבים בהם הם מופיעים ועוד. לצד זה מבצע הפיזיותרפיסט בדיקה קלינית ובוחן במידת האפשר תוצאות של בדיקות קודמות שעברה האישה, אם יש כאלה.

על סמך האבחון יכול הפיזיותרפיסט להתאים תוכנית שיקום אישית עבור האישה. התוכנית מבוססת בדרך כלל על התקדמות הדרגתית לאורך זמן, כך שישנן נקודות בהן נהוג לבצע מעקב אחר הטיפולים (עם אפשרות לשינויים פוטנציאליים במידת הצורך). מה שחשוב לא פחות הוא שהפיזיותרפיסט ינחה את האישה אילו תרגילים עליה לבצע בבית, בין הטיפולים, ולעיתים גם ייתן לה דגשים חשובים לגבי אופן ההתנהלות הנכון: ביצוע פעולות פיזיות שונות, שימוש באביזרים שונים וכן הלאה. ההנחה היא שבעזרת אורח חיים נכון האישה לא רק יכולה לשקם את מצב רצפת האגן שלה בהווה, אלא גם למנוע התהוות של בעיות בעתיד הנראה לעין.

 שילוב של טיפולים לשיקום רצפת האגן

הפיזיותרפיה מבוססת בעיקרה על תרגילים פיזיים ומניפולציות גופניות הנעשות למטרות שונות. במקרה של שיקום רצפת האגן, ייתכנו כמה מטרות עיקריות לתרגילים. תפקיד מרכזי שלהם הוא לחזק את השרירים באזור רצפת האגן, תוך הנחה שרק שרירים חזקים ויציבים יאפשרו את השיקום שהאישה מצפה לו. בנוסף עשויים התרגילים לשפר אלמנטים בתנועת האישה שנפגמו בעקבות הבעיות ברצפת האגן, למשל הגמישות או טווחי התנועה.

יש מקרים בהם מומלץ לשלב שיטות טיפול שונות לצד הפיזיותרפיה, שילוב שעשוי ליצור שלם הגדול בהרבה מסך החלקים שלו. הפיזיותרפיה עצמה יכולה להתבצע בשילוב של מכשור מתקדם, דוגמת גירוי חשמלי – שילוב שעשוי לטפל בין היתר בבעיות של חולשה ודחיפות במתן השתן בעקבות היחלשות רצפת האגן. לכך ניתן להוסיף שינויים התנהגותיים וטכניקות שעשויות להקל על המצב, דוגמת שיטות שיחזירו לאישה את השליטה שלה על מתן השתן במקרה של בריחת שתן.

 

אולי יעניין אותך גם:

שיקום לאחר ביצוע הפלה יזומה – זה מה שאת צריכה לדעת

שיקום לאחר בריחת שתן – סובלים/ות מדליפת שתן? כך שיקום פיזיותרפי יכול לסייע לך

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!