שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך


תפקידו של מפרק הירך הוא לחבר בין האגן לבין הגפה התחתונה, כאשר מבחינה מעשית המפרק מקבל תפקיד חשוב במשוואת התנועה ונשיאת המשקל של הגוף. למרות שמפרק הירך נחשב ברמה הבסיסית למפרק יציב (גם בשל העובדה שמקיפים אותו שרירים ורצועות חזקים), לאורך זמן הוא עלול להינזק בדרכים שונות: החל מפגיעה נקודתית וטראומתית בירך עד לניוון המתרחש עם הגיל או עקב שימוש לא נכון במפרק הירך במשך שנים.

כאשר המצב מורכב, אין מנוס אלא לבצע ניתוח להחלפת מפרק הירך. אחוזי ההצלחה של ניתוחים מהסוג הזה כיום הם גבוהים, אבל במידה מסוימת הם רק ההתחלה. הסיבה היא שאחרי ניתוח החלפת מפרק ירך – אפילו כזה המסתיים בהצלחה יתרה – עולה כמעט תמיד הצורך בתוכנית מקיפה של שיקום פיזיותרפי.

כך שיקום פיזיותרפי יכול לסייע לירך

שיקום פיזיותרפי תורם לשיפור מצב הירך בכמה וכמה אופנים. המטרה הראשונה שלו היא להחזיר לירך את התפקוד שלה והתכונות ה"טבעיות" שלה, שעלולים להיפגע בעקבות הבעיה שהובילה מראש לניתוח או באופן זמני כתוצאה מתופעות הלוואי שלו. התרגילים הפיזיותרפיים פועלים על הגוף בצורה חיובית במגוון דרכים. הם יכולים להשיב לירך את התפקוד התקין שלו, בהיבטים דוגמת הגמישות, היציבה או אפילו החוזק. טיפול פיזיותרפי מוצלח עשוי לא רק להחזיר את הירך ליכולות הקודמות שלה אלא גם לשפר אותן.

חשוב לשים לב שמדובר כאן ברוב המקרים בתהליך שיקום הדרגתי, המצריך שבועות ולעיתים גם חודשים ארוכים של עבודה: לא טיפול אחד, אלא סדרה מקיפה של טיפולים. הטיפולים צריכים להיות מותאמים לאדם העובר אותם באופן אישי על פי דרגת החומרה של הבעיה שהוא סבל ממנה, תוצאות הניתוח, התסמינים וכמובן שגם מאפייני האדם המטופל: תוכנית פיזיותרפיה לשיקום אדם מבוגר צפויה להיות שונה לחלוטין מזו המיועדת לספורטאי צעיר, לדוגמא, גם כאשר בנקודת ההתחלה שניהם עברו את אותו הניתוח.

הקלה על התסמינים

ניתוח להחלפת מפרק הירך נעשה פעמים רבות כמוצא אחרון, לאחר שהטיפולים הפשוטים יותר (כולל פיזיותרפיה אגב) הוכיחו את עצמם כלא יעילים או לא מספיקים דיים. הבעיה הראשונית ואף הניתוח עלולים להיות כרוכים בכאבים התוקפים את האדם לאחר הניתוח ועלולים ללוות אותו במשך תקופה ארוכה, תוך שהם פוגעים ביכולת שלו לתפקד בשגרה באופן ראוי.

בנוסף לכך קיים סיכון שבברך יתחוללו תהליכים דלקתיים או אפילו קרישי דם לאחר הניתוח, סיכונים היורדים פלאים כאשר מתאימים לאדם תוכנית פיזותרפיה אישית ומתמידים בה לאורך זמן. ההתמדה הזו לא כוללת רק ביצוע של התרגילים בצמוד לפיזיותרפיסט, אלא גם את "שיעורי הבית" אותם על המטופל לבצע בין הטיפולים הפיזיותרפיים.

הפיזיותרפיה עשויה לתרום לשיפור הבעיה ולשימור המצב התקין. התרגילים אשר מבצע הפיזיותרפיסט יכולים למשל לחזק בצורה משמעותית את השרירים הרלוונטיים למפרק הירך (ואפילו שרירים מרוחקים המושפעים מהמפרק), מה שמשפר את המצב אך גם עשוי למנוע הישנות של הבעיה בעתיד. אנשים אשר עוברים ניתוח להחלפת מפרק ירך נמצאים בקבוצת סיכון מוגבר לסבול מבעיות אחרות הקשורות לירך שלהם, כך שאין לקחת את שמירת המצב הבריאותי התקין כמובנת מאליה.

הפיזיותרפיסט ימליץ למטופל על שילוב בעזרים ובאביזרים שונים במהלך הטיפולים, דוגמת אביזרים אורתופדיים המותאמים לירך בפרט ולרגל בכלל. עוד ניתן להתבסס על טיפולים אחרים בבעיה, שיכולים להיות מהעולם הקונבניוצנלי או במסגרת הרפואה המשלימה (דיקור סיני, שיאצו, רפלקסולוגיה ועוד). שילוב מוצלח בין כמה טיפולים עשוי לבטא את היתרונות של כל טיפול ובכך למקסם ולייעל את תהליך השיקום.

ראו גם:

עברתם תיקון מפרצות של אבי העורקים? זה מה שצפוי לכם בתהליך השיקום

שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך – לקצר את ההחלמה עם טיפולי פיזיותרפיה

שיקום רצפת האגן אפשרי עם שיקום פיזיותרפי מקצועי

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!