שיקום אחרי ניתוח בגיד


גידים מקבלים על עצמם תפקיד משמעותי מאוד בגוף האדם. האגד הקשיח של רקמת החיבור הסיבית משמש לרוב לחיבור בין שרירשיקום אחרי ניתוח בגיד לעצם. מכאן נובע שכל בעיה בגיד עלולה לגרום לצרות צרורות. הפגיעה הנפוצה היא קרע בגיד, שהגורמים האפשריים לו עלולים להיות טראומות וחבלות מצד אחד, אבל גם פגיעות כרוניות הנובעות מ"התעייפות החומר", משימוש ממושך או מתנועות לא נכונות שהאדם מבצע לאורך זמן.

בקרעים בגידים אפשר לטפל בקו ראשון באמצעות תרופות נוגדות דלקת, סטרואידים והקפדה על כמה דגשים חשובים ביחס לתנועת הגוף. הפתרון המקובל לבעיות מורכבות בגידים הוא ניתוח, שבטכנולוגיה המתקדמת שיש היום עשוי לפתור את הבעיה באופן שורשי. אלא שעם תום הניתוח רק מתחילה תקופת ההתאוששות של הגיד, בה שיקום פיזיותרפי יכול וצריך לקבל תפקיד מרכזי.

כיצד הפיזיותרפיה מסייעת בשיקום לאחר ניתוח בגיד?

הפיזיותרפיה עשויה לשפר משמעותית את מצבם של הסובלים מבעיות בגידים וגם אלו שעברו ניתוח לטיפול בבעיה. גם כאשר הניתוח הסתיים בהצלחה יתרה, ייתכן מאוד שתהיינה תופעות לוואי של הניתוח לצד תקופת התאוששות עם המקום שעבר טראומה לא קטנה.

רצוי לטפל בבעיה באמצעות פיזיותרפיה כבר בשלבים המוקדמים שלאחר הניתוח. אסור לשכוח שבעיות בגידים עלולות להשפיע לרעה על הבריאות ויכולת התפקוד של האדם. בין התסמינים העיקריים שלהן ניתן למנות כאבים עזים, חולשה, הגבלות בתנועה או פריקה של האיבר הרלוונטי.

השיקום הפיזיותרפי מיועד לעבוד על כל מה שדורש עבודה בגוף, תוך שאיפה להחזיר את הגיד הפגוע או המשוקם לתפקוד ראוי. תרגילים אשר מבוססים על חיזוק השרירים באזור, שיפור התנועתיות והגדלת טווחי התנועה יכולים לשפר משמעותית את מצבו הגופני של האדם. בנוסף לכך עשויה הפיזיותרפיה להקל על דרגת החומרה והתדירות של התסמינים הלא נעימים הנובעים מהבעיה או מעצם הניתוח, מה שיהפוך גם כן את חיי האדם לפשוטים פי כמה.

על חשיבות תכנית שיקום מדורגת

פיזיותרפיה פועלת במקרים רבים על הגוף בצורה חיובית במיוחד, אם כי בחלק גדול מהמקרים קשה לצפות שהיא תחולל בו קסמים. במקרה של ניתוחים בגיד, תקופת ההתאוששות הנדרשת עשויה להיות ארוכה יחסית ולהימשך גם כמה חודשים. השיקום הפיזיותרפי עשוי "לקצר תהליכים" ולמקסם את תוצאות השיקום, אבל בכל מקרה נדרשת כאן עבודה מסוימת של האדם והתמדה בטיפולים לאורך זמן.

זו הסיבה לכך שהפיזיותרפיסט הממוצע לא יסתפק בביצוע התרגילים ביחד עם המטופל אלא ינחה אותו כיצד לבצע אותם גם בזמן שבין הטיפולים. בכוחה של עבודה נכונה למקסם את יעילות התהליך פלאים.

האם ניתן לשלב טיפולים אחרים במהלך השיקום הפיזיותרפי?

שיקום פיזיותרפי אינו הטיפול היחידי שאפשר לחשוב עליו במקרה של התאוששות לאחר ניתוח בגיד. יש קשת רחבה של פתרונות מעולמות הרפואה המשלימה או הקונבנציונלית, אותם ניתן לשלב בחלק גדול מהמקרים על מנת לשפר את היעילות. עם זאת חשוב שיהיה גורם מוסמך כלשהו שיפקח על התהליך ויראה את תמונת העל. כאשר עובדים עם פיזיותרפיסט, למשל, כדאי לקבוע גם מועדים לביקורות תקופתיות ולמעקבים. בדרך זו אפשר לראות אם ישנם דרכים בתוכנית הטיפולים שאינם עובדים כפי שניתן היה לצפות, כך שיש צורך לשנות חלק ממנה.

בחלק מהמקרים ימליץ הפיזיותרפיסט על אביזרי עזר שעשויים לשפר אף הם את תהליך השיקום, למשל אביזרים אורתופדיים. כחלק מהשיקום הפיזיותרפי הוא ידריך את המטופל כיצד להשתמש בעזרים האלו ולהטמיע אותם בשגרת החיים שלו. זאת ועוד, הפיזיותרפיסט עשוי לתת למטופל דגשים חשובים לגבי האופן בו עליו לבצע תנועות ופעולות ספציפיות, גם במטרה למנוע נזקים עתידיים.

 

אולי יעניין אותך גם:

טיפול בגלי הלם: איך הוא עובד? ולמי הוא עשוי להתאים?

שיקום לאחר פריצת דיסק – סדרת טיפולי פיזיותרפיה שמסייעים לשיקום הגב

שיקום לאחר ניתוח – מהם טיפולי הפיזיותרפיה המומלצים?

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!