שיקום לאחר אירוע מוחי


אירוע מוחי מעמיד את האדם בפני סכנת חיים מוחשית, ועלול להסתיים בנכות או במוות. גם כאשר האדם מצליח להתאושש מהאירועשיקום לאחר אירוע מוחי המוחי, לפחות לכאורה, עליו לעבור תהליך ארוך ומורכב של שיקום. לא כולם מודעים לכך, אבל הפיזיותרפיה עשויה לספק תוצאות יעילות במיוחד לאחר אירוע מוחי. על היתרונות של השיקום הפיזיותרפי לסובלים מאירועים מוחיים תוכלו לקרוא במאמר הנוכחי.

פיזיותרפיה שיקומית פנים רבות לה

פיזיותרפיה שיקומית עשויה ללבוש מגוון צורות ולהתאים למכלול מצבים בריאותיים. במקרה של אירוע מוחי, יש כמה דגשים חשובים שהפיזיותרפיה יכולה למלא. חשוב לזכור בנקודת ההתחלה כי היכולות שלה מוגבלות בכל הנוגע לפעילות המוחית של האדם, שספק אם תוכל לחזור להיות כפי שהייתה טרם הפגיעה.

עם זאת, עדיין יש הרבה מאוד מה לעשות באמצעות השיקום הפיזיותרפי. מטרת העל של הפיזיותרפיה היא לשקם את התפקוד המוחי, ובעיקר את אופן ביצוע הפעולות שהיו בעבר בסיסיות אבל הופכות כעת למורכבות בכל קנה מידה. רבים מהאירועים המוחיים למשל פוגעים ביכולת התנועה של האדם, כאשר לרוב הדבר נובע מהפגיעה הראשונה במערכת העצבים שלו.

באמצעות הפיזיותרפיה אפשר להגדיל את טווחי התנועה של האדם, להחזיר לו את הגמישות וכמובן שגם את הכוח והסיבולת. בחלק מהמקרים מדובר בלמידה מחדש של מיומנויות וכישורים מוטוריים, דוגמת יציבה או הליכה מאוזנת. ייתכן מאוד שבדרך זו האדם יחזיר לעצמו לאט לאט את היכולת לבצע את הפעולות שנפגעו עקב האירוע המוחי.

שיקום פיזיותרפי לשיפור התפקוד המוטורי והסנסורי

תוכנית מוצלחת של פיזיותרפיה שיקומית מעניקה דגש לתפקוד המוטורי והסנסורי (חושי) של האדם כאחד. הפיזיותרפיסט בוחן את האופן בו האדם מתנהל במישורים האלו, לאחר הפגיעה והתייצבות התסמינים הנובעים ממנה. המטרה היא לגשר על הפער בין המצב התקין לנוכחי, תוך רצון לשפר את המדדים הדרושים שיפור: טווח התנועה, ההליכה, האיזון, התפקוד החושי וכן הלאה. כאשר מבין הפיזיותרפיסט כי אין אפשרות לגבור על הבעיה שנוצרה, ייתכן שחלק מתוכנית הטיפולים תתמקד בלמידה ובתרגול של אסטרטגיות פיצוי כאלה או אחרות.

קצרה היריעה מלפרט כאן על התרגילים שיכולים לסייע, מה גם שהם עשויים להשתנות מתוכנית שיקום אחרת לאחרת. התרגילים עשויים להתבצע באמצעות הפעלת הגוף בלבד, אבל גם לכלול אביזרי ואמצעי עזר שונים. חלק חשוב בעבודה של הפיזיותרפיסט הוא על הפן המנטלי או הנפשי, תוך רצון לסייע לאדם להתגבר על חששות וחרדות שנוצרו אצלו עקב האירוע המוחי. כך למשל חלק לא קטן מהפגועים המוחיים חוששים להשתמש בגפיים שלהן עקב הליקויים, כך שהם נמנעים משימוש בגפיים – מה שרק מחמיר את המצב שלהם. יש מקרים בהם הפיזיותרפיסט מחליט לשלב כחלק אינטגרלי מהתהליך את בני משפחתו של האדם הנפגע.

היכן נערך השיקום הפיזיותרפי לאחר אירוע מוחי?

שיקום לאחר אירוע מוחי הוא מהמורכבים במצבי השיקום. בחלק הארי של המקרים נדרשת תקופת שיקום ארוכה, שיכולה בקלות להגיע לכמה שנים. בשלבים הראשונים של השיקום ייתכן מאוד מצב בו האדם מתחיל את התהליך כשרמת התפקוד שלו כמעט ואינה קיימת, זכר לפגיעה המוחית שעבר.

יש לעובדה זו השפעה על מיקום ביצוע תוכנית השיקום הפיזיותרפי. בדרך כלל התוכנית תתחיל עם אשפוזו של האדם בבית החולים, במסגרת השהות שלו במחלקה השיקומית של בית החולים. כדי שהפיזיותרפיסט יתאים למטופל את תוכנית השיקום הוא יתרשם מיכולת התפקוד הנוכחית שלו, מהתסמינים שהוא סובל מהם ומתוצאות הבדיקות העכשוויות. עם התקדמות תהליך השיקום השאיפה היא שניתן יהיה לבצע את הפיזיותרפיה כבר בביתו של המטופל, אולם לצורך זה נדרש שיפור לא קטן בתפקוד שלו. כמו כן, כדאי מאוד לבדוק טיפולי פיזיותרפיה דרך קופות החולים.

 

אולי יעניין אותך גם:

שיקום מפציאליס: כיצד מטפלים במחלה שמשתקת חצי מהפנים?

שיקום לאחר ניתוח | מהם טיפולי הפיזיותרפיה המומלצים?

שיקום לאחר אשפוז ממושך | לחזרה מהירה לשגרה

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!