שיקום לאחר גרידה


החלום של כל אישה הוא שההריון שהיא נמצאת במהלכו יצליח ויסתיים ביציאתו של תינוק בריא לאוויר העולם. למרבה הצער, בתחום הזה יש לעיתים פער לא קטן בין התקווה לבין המציאות. נשים רבות נאלצות לעבור גרידה – הפסקה כירורגית של ההריון – וזאת בדרך כלל בשלושת החודשים הראשונים לאחר הכניסה להריון. הניתוח נעשה לאחר פעולת הכנה של הרחבת צוואר הרחם, במטרה לספק לצוות המנתחים גישה אליו, ובמהלכו שואבים מהפתח שנוצר את תוכן ההריון.

מה שנוגע לענייננו הוא שלאחר הגרידה, עומדת האישה בפני תקופת שיקום לא פשוטה. השיקום מתחיל בחדר ההתאוששות, בשעות שיקום לאחר גרידהשלאחר הניתוח, ונמשך גם חודשים קדימה. שיקום פיזיותרפיה עשוי לשפר את תוצאות השיקום ולקצר את משכו.

מדוע נדרש שיקום פיזיותרפי לאחר גרידה?

מעבר לקושי הנפשי הכרוך בגרידה ובהפסקת הריון, הימים הראשונים שלאחר ביצוע התהליך הם הכול חוץ מפשוטים עבור האישה ומשפחתה. היא צפויה לסבול מתסמינים לא נעימים דוגמת דימום וגינלי, כאבים באזור הרחם והנרתיק, בחילות והקאות. גם במישור האישי נכנסות נשים רבות למשבר או לדיכאון עקב איבוד העובר מצד אחד ורכבת ההרים ההורמונלית המאפיינת את האישה בשלב זה מהצד האחר.

לאחר שהתסמינים הראשונים חולפים, ופעמים רבות במקביל אליהם, מתחיל השיקום הפיזיותרפי לקרום עור וגידים. לאחר מנוחה בת כמה ימים, שחשוב לאישה מבחינה פיזית ונפשית כאחד, צפויה להיבנות עבורה תוכנית פיזיותרפיה אישית. המטרה הראשונה של התוכנית היא להחזיר את גוף האישה לתפקוד סביר מהר ככל האפשר, וזאת בהתייחס לחלק מתופעות הלוואי ומהסיבוכים של הגרידה. כך למשל נשים עלולות לסבול מכאבים עזים ומקשיי התניידות, שהם מתקבלים על הדעת בהתחשב בתהליך שעברו אבל ניתנים לטיפול ולשיקום.

רצפת האגן היא אחת הנפגעות העיקריות במסגרת הגרידה, מה שלא מפתיע על רקע האופן בו התהליך מתבצע. חלק מרכזי בתהליכי השיקום לכן מושם על שרירי רצפת האגן, במטרה לחזק אותם ובכך להקל על תהליך ההתאוששות של האישה. עבודה נכונה על הגוף עשויה להפחית את התסמינים השליליים ולקרב את האישה לעבר החזרה הרצויה לשגרה.

 

מה משך השיקום הפיזיותרפי לאחר גרידה?

החדשות המעודדות יותר הן שחלה במרוצת השנים התקדמות גדולה בכל הנוגע לטיפולים השונים, כולל אלו של הפסקת ההריון. בדרך כלל תקופת השיקום לאחר גרידה לא אמורה להיות ארוכה יתר על המידה, במיוחד אם פונים לפיזיותרפיסט מומחה לתחום ומקפידים ליישם את תוכנית הטיפולים שלו. בדרך כלל יבוסס השיקום הפיזיותרפי על מפגשים תקופתיים עם הפיזיותרפיסט לצד תרגילים אותם על האישה לבצע בין המפגשים. הקפדה על תוכנית השיקום עשויה לספק תוצאות תוך כמה שבועות או לכל היותר חודשים, וזאת בהנחה שאין סיבוכים לא צפויים. בדרך כלל האישה יכולה לחזור לניסיונות להיכנס להריון באופן מהיר יחסית.

 

את השיקום הפיזיותרפי אפשר במצבים רבים לשלב עם טיפולים אחרים, הן קונבנציונליים והן אלטרנטיביים. כמעט בכל המקרים יש צורך בקבלה של טיפול אנטיביוטי בימים שלאחר הניתוח, במטרה למנוע זיהומים וסיבוכים אחרים באזור. נשים עשויות לפנות לקבלת תרופות גם בהתייחס לתופעות המופיעות אצלן באותה תקופה. כך למשל לא מעט נשים בוחרות ליטול משככי כאבים בימים הראשונים שלאחר הגרידה: חשוב להימנע במקרה הזה מנטילה ממושכת מדי או בלתי מבוקרת של תרופות, הכרוכות כידע בתופעות לוואי. אם ניתן להפחית כאבים בדרכים אחרות, לרבות דרך שיקום פיזיותרפי, ייתכן שהאישה תצא נשכרת.

רצוי שרופא נשים ילווה את תהליך ההתאוששות של האישה, כשבדרך כלל המשמעות היא שהאישה תגיע לביקורים תקופתיים ותעדכן אותו על קצב ההתקדמות של תוכנית השיקום הכוללת. שימו לב, כדאי לברר על זכאות לטיפולי פיזיותרפיה דרך קופות חולים.

קראו עוד על:

שיקום לאחר ניתוח קיסרי
שיקום אורטופדי
שיקום רצפת האגן אפשרי עם שיקום פיזיותרפי מקצועי
שיקום לנשים – טיפול פיזיותרפי המותאם עבורכן באופן אישי

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!