שיקום לאחר החלפת מפרק ירך

שיקום לאחר החלפת מפרק ירךלאחר ביצוע כל ניתוח אורטופדי, בפרט ניתוח שיקום למפרק ירך, הליך שיקום הוא הדבר החשוב והמשמעותי ביותר שצריך ואף מוכרח לבצע המטופל. רק באמצעות תהליך שיקום משמעותי ומלא יכול אדם לאחר ניתוח מפרק ירק לחזור להחלמה מלאה, לעצמאותו האישית ולשיגרתו. תהליך שיקום לאחר החלפת מפרק ירך הוא תהליך אשר מותאם באופן ספציפי למטופל שלפנינו, ואשר תוצאותיו מחזירות את האדם, לאחר הניתוח, לחיים רגילים, פעילים ובריאים. 

תהליך שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך מורכב מטיפולים אישיים שבין המטפל למטופל, במגוון הטיפולים הנדרש. כמובן שבתקופה זו נמצא המטופל בקשר ישיר עם מגוון מטפליו. בין היתר עם הרופא המנתח, הפיזיותרפיסט ועוד כפי שיפורט בהמשך. אותה מתכונת טיפול אישית נותנת דגש רחב על כל ההיבטים שחשוב לקחת בחשבון בשיקום, החל מכאבים, נפיחויות, אי נעימויות בהליכה, ריצה או עמידה למיניהן. וכן כמובן שמה דגש גם כן על שיפור טווחי תנועה, יכולות ההליכה, הריצה והעמידה, כוח השרירים ועוד.

כיצד נתחיל בתהליך שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך?

לאחר ביצוע הניתוח, פותח תהליך השיקום את ההליך בפגישת איבחון, אשר מטרתה הבנה של התמונה החדשה בשטח. בפגישת האיבחון יושם דגש על הדרך מכאן והלאה לגרום למטופל להרגיש טוב יותר, להורדת הכאב והנפיחות שבאזור הפגוע וכן החלמה מלאה. הרופא ינחה בדיוק את המטופל כיצד יש לפעול כעת, אילו תרגילים יש לבצע- בעצמו ובעזרת מטפל, מתי לחזור לביקורת וכדומה. לצד המטפלים ההמקצועיים האחרים, הנחוצים בענייננו, ניאות הליך השיקום לחזרת המטופל לשיגרה רגילה ותיפקוד גבוה ככל האפשר.

הצוות אשר מרכיב את תהליך השיקום תפקידו לסייע למטופל בהחלמתו בכל מה שיידרש. בין היתר המנויים תחת צוות זה הם הרופא המנתח, פיזיותרפיסט/ית, מאמן/ת כושר,  מטפל/ת ברפואה משלימה, עובד/ת סוציאל/י או פסיכולוג/ית, ואנשי מקצוע נוספים במידת הצורך. בפגישת האיבחון הראשונית, כפי שציינו, תתבצע האבחנה לעניין אילו אנשי מקצוע נדרשים בענייננו למען שיקום מלא. המטריה מתבססת על טיפול הכולל את כל היסודות הללו. כך למשל אם נדרשים טיפולי דיקור, עיסויים, מניפולציות פיזיותרפיסטיות ועוד. בתהליך השיקום חשובה הן המשמעת העצמית של המטופל בתירגול ביתו והן התמדה בתהליך עם המטפל על מנת להגיע לתוצאות טובות באמת. על כן, על המטופל להיות קשוב לצוות המקצועי, ולבצע את התרגילים ואת ההנחיות כפי שמתבקש.

אתגרים שיתעוררו במהלך תהליך השיקום

שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך איננו פשוט, אך ברוב המקרים הוא מתוכנן, ועל כן קל יותר לאמוד את הליך השיקום מבעוד מועד. בכל מקרה מדובר בהליך מורכב, אשר נפרש על פני תקופה די ארוכה ולא פשוטה, כאבים, מכאובים, נפיחויות ואי נעימויות פיזיות וריגשיות למיניהן. על כן, חשובה מאד ההיערכות מראש וזאת למען בנייה נכונה של ההליך והגעה לתוצאות הרצויות לנו: החלמה מלאה.

בין היתר יכלול הליך השיקום קשיי תפקוד למיניהם, חולשה, עייפות ועצירות כתוצאה מהתרופות שיש לקחת לאחר הניתוח, וכן, קושי בתנועה ובהתניידות, לפחות בתחילת ההליך יותר מלאחר מכן. לכן, הליך השיקום מחוייב להיות אפקטיבי ומיטבי, ועל המטופל להיות מסור לו ולסמוך על הצוות הרפואי המהימן והמיומן על מנת לחזור לחיים נורמטיביים ובמהרה.

ברוב המוחלט של המקרים, התקופה הקשה יותר בתהליך אורכת כשבוע עד עשרה ימים, ולאחריה חלה הקלה מועטה בכאבים ובצורך בהתניידות. לאחר שצולח המטופל בהצלחה את התקופה הקשה, יוכל להתסגל למצב החדש עד לחזרה לחיים בריאים ונורמטיביים. לכן, גם אם ההתחלה איננה פשוטה ומלווה בכאבים ואתגרים, חשוב לזכור כי היא עוברת מהר יותר משחשבתם, וכי בתומה, יחול השיפור הכה משמעותי וחשוב שחיכיתם לו.

שלבי הליך שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירךשלבי הליך שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

ניתוח החלפת מפרק ירך הוא פרוצדורה ניתוחית, בה פשוטו כמשמעו מוחלף מפרק הירך במישתלים מלאכותיים. ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה קדמית יכול שיעשה באמצעות שיטת זעיר פולשנית וללא פגיעה בשרירים, וכך סף הכאב מופחת והליך השיקום מעט קל יותר. הווה אומר, גם תנועתיות הירך תשתפר באופן קליל ומהיר יותר. ועדיין, מדובר כמובן בהליך אורטופדי לכל דבר ועיקר. לכן, דרוש מיצוב הליך השיקום ככל הליך פרוצדורלי אורטופדי אחר. 

הליך שיקום זה משלב כאמור מספר גורמים רפואיים, פרה רפואיים ואף טיפוליים על מנת להגיע להחלמה מלאה. בין היתר בתהליך נדרש מעקב הרופא המנתח, אורתופדיה, פיזיוטרפיה, שילוב רפואה משלימה ועוד. בשלב הראשון, לאחר בדיקת המנתח, ישלח המטופל לפיזיותרפיה למען חיזוק את השרירים שנפגעו, הפחתת כאבים, שיפור התניידות ותנועה, וכדומה. התרגילים הפיזיורתרפיים יכללו  עבודה מול איש המקצוע וכן גם עבודה אישית בבית המטופל, עליה יש להתמיד. 

בשלבים הבאים יגיעו הגורמים הנוספים, בין היתר, בדיקת הרופא וצוות האחיות מפעם לפעם, אימוני כושר, יוגה, רפואה משלימה, ריפוי בעיסוק, טיפוליים מנטליים ורגשיים כמו פגישות עם עובד/ת סוציאלי'ת או פסיכולוג/ית ועוד. בנוסף יכלול הליך השיקום גם הליך תרופתי כמו נטילת סטרואידים, חומצה היאלורונית, משככי כאבים, וכן שימוש בעזרים חיצוניים כמקל הליכה. בכל מקרה, חשוב לציין שחשובה מאד תמיכה מבית לכל אורך תקופת השיקום. 

הליך השיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך ברך מצריך תקופת התאוששות לא קצרה ואף מאתגרת, ולכן חשוב להבין שיש לכך השלכות ריגשיות ומנטליות, לא פחות מפיזיות. על כן, יש להתאזר בסבלנות, להסתייע באנשים הקרובים אלינו, וכן לתת אמון בצוות הרפואי על גווניו. הליכים לא פשוטים מעין אלו ללא ספק דורשים מאיתנו מאמץ ניכר והסתגלות למצב חדש, אך בתום תקופת השיקום המטופל מקבל את חייו בחזרה על כל המשתמע מכך. ככל שתקופת השיקום תיעשה בצורה מיטבית ונכונה, יחזור המטופל לחיות את חייו חזק יותר, פיזית ומנטלית.

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!