שיקום לאחר השתלת ריאות


ריאות הן איברי הנשימה העיקריים, כך שהחשיבות שלהן מכרעת ואדם הסובל מבעיית ריאות חמורה ניצב בפני סכנת חיים מוחשית.שיקום לאחר השתלת ריאות כאשר המחלה היא סופנית, והטיפולים התרופתיים כבר אינם מועילים, ייתכן שלא יהיה מנוס מלבצע השתלת ריאה. מדובר בניתוח מורכב במסגרתו מחליפים את הריאה הפגועה בריאה חדשה, שמתפקדת היטב.
אחת הנקודות החשובות ביחס להשתלת ריאות הוא שאחרי הטיפול המורכב נדרש שיקום פיזיותרפי. על הסוגים השונים של השיקום הפיזיותרפי, והדגשים בדרך להצלחת הטיפול, במאמר הנוכחי.

לא רק פיזיותרפיה אורתופדית, הכירו את הפיזיותרפיה הנשימתית

כשמדברים על פיזיותרפיה, רוב האנשים מעלים לנגד עיניהם את הפיזיותרפיה האורתופדית. יש לה בהחלט מקום גם לאחר השתלת ריאה, כפי שנראה בהמשך, אבל הפיזיותרפיה הנשימתית היא זו שבדרך כלל רלוונטית יותר במקרה המדובר. נקודת המוצע בקבלת הטיפול היא שאת מערכת הנשימה מרכיבים שרירים (רצוניים או בלתי רצוניים), אשר באים במגע עם השלד. בנוסף לכך ישנה השפעה של גורמים פיזיקליים שונים על הנשימה, דוגמת לחץ או תנועה.

פיזיותרפיה נשימתית מבוססת על מגוון תרגילים שעשויים לשפר את האופן בו האדם נושם, לחזק את השרירים המשפיעים על הנשימה, להקל על תהליך ההתפשטות של הריאות ועוד. הפיזיותרפיסט עשוי להחליט על תרגילים נקודתיים בהתאם למצבו התפקודי של האדם, לניתוח שעבר ולמאפיינים אחרים שלו. חיזוק השרירים ושיפור התנועתיות עשויים לשפר משמעותית את האופן בו האדם נושם ולהתגבר על חלק מהתסמינים הבעייתיים שעלולים להופיע לאחר השתלת הריאה, או אפילו בעקבות הבעיה שהובילה מלכתחילה לצורך לבצע את ההשתלה.

ראו גם: שיקום לאחר ניתוח

מטרה חשובה אחרת של השיקום הפיזיותרפי היא למנוע הצטברות של הפרשות בריאה ומניעת קריסת חלקים ממנה. סיבוכים אלו מתקבלים על הדעת לאחר ניתוחי השתלת ריאה ונובעים מהעובדה שנשימת המטופל נוטה להיות שטחית במצבים אלו עקב הכאבים שהוא סובל מהם.

כיצד מסייעת הפיזיותרפיה למשתקמים מניתוח השתלת ריאות?

לשיקום פיזיותרפי לאחר השתלת ריאות עשויים להיות צדדים נוספים, חשובים לא פחות. עוד בשלב הראשוני, בו הריאה נפגעת, עלול האדם לסבול מתסמינים שונים המקשים על היכולת שלו לתפקד בצורה עצמאית. כל משימה הופכת להיות מורכבת לביצוע, אפילו אם מדובר בפעולה בסיסית דוגמת הליכה, קימה או דיבור. לכך ניתן להוסיף חלק מתסמיני הטיפול, ובכלל זה הכאבים המופיעים בעקבות הניתוח. התוצאה היא שבמשך תקופה ארוכה, עלולה יכולת התפקוד של האדם להיפגע.

הבעיה עלולה להיות חמורה שבעתיים כאשר האדם מגלה חוסר ניידות. חלק גדול מהחולים שעברו השתלת ריאה מוצאים עצמם מרותקים למיטה עקב התסמינים שהם חווים, מה שעלול להגביר את הבעיה הפיזית. ידוע הרי שחוסר תנועה טומן בחובו סיבוכים מורכבים פוטנציאליים דוגמת התפתחות קרישי דם, שעלולים לסבך עוד יותר את הנשימה ולהקשות על ההחלמה והשיקום של האדם.
התרגילים הפיזיותרפיים הנעשים במישור הזה עשויים לפעול על מנת להחזיר את יכולת התפקוד לאדם ולפשט את התסמינים אשר מופיעים אצלו. בכוחם של תרגילי תנועתיות להקל על הסימפטומים ולהשיב את יכולת התפקוד לאדם, מה שלא רק מקל על התפקוד שלו אלא גם עלול למנוע סיבוכים הנובעים מחוסר התנועה.

אין קיצורי דרך: שיקום מניתוח השתלת ריאות הוא מורכב ודורש סבלנות

שיקום פיזיותרפי לאחר השתלת ריאות הוא הליך מורכב, המצריך בדרך כלל התייחסות לנשימה ולפן האורתופדי גם יחד. אדם אשר מצפה לשיפור מיידי במצב שלו צפוי להתאכזב ולגלות שהדבר אינו אפשרי. סבלנות היא אחת ממילות המפתח בהקשר הזה, כאשר יש צורך לבנות תכנית טיפולים שלמה ולהתמיד בה. ייתכן שימוש באביזרי עזר בהתאם לשיקול דעתו של הפיזיותרפיסט, וכן שילוב עם טכניקות טיפול נוספות מעולם הרפואה הקונבנציונלית או המשלימה.

אולי יעניין אותך גם:

סובלים מקוצר נשימה? פיזיותרפיה נשימתית יכולה לסייע גם לכם

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!