שיקום לאחר ניתוחים אורטופדיים


שיקום לאחר ניתוחים אורטופדייםלאחר ביצוע ניתוחים אורטופדיים, חשוב ואף נדרש לבצע עבור המטופל הליך שיקום על מנת להחזירו להחלמה מלאה וחיים נורמטיביים. באמצעות הליך שיקום מיטבי וראוי הכולל את כל הפרמטרים החשובים שבשיקום, יכול אדם לחזור לחייו העצמאיים ולשיגרתו במהרה יחסית ובעיקר- בצורה הבריאה ביותר שניתן. זאת על מגוון ההיבטים החשובים שבכך, הפיזיים, המנטליים והריגשיים, על מנת להחזיר את המטופל לחיים רגילים, פעילים ובריאים.

תהליך שיקום לאחר ניתוח אורטופדי מורכב בעיקר מטיפול אישי שבין המטפל למטופל, כאשר ישנם סוגים רבים של מטפלים לכל אורך תקופת השיקום. כך למשל, במהלך תהליך השיקום נמצא המטופל בקשר ישיר ובחשיבות גבוהה עם האורטופד המנתח, למען ביצוע בדיקות, בירורים ומעקב. לצד זאת, מגיע המטופל לטיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, רפואה משלימה ועוד. באותה מתכונת טיפול אישית, ניתן דגש רחב על כל הההיבטים שחשוב לקחת בחשבון בשיקום. זאת החל מכאבים, נפיחויות, או אי נעימויות בהליכה, ריצה או עמידה למיניהן, ומצד שני כמובן על טווחי תנועה, יכולות ההליכה, הריצה והעמידה וכוח השרירים.

לרוב, הליך שיקום לאחר ניתוחים אורטופדיים יבוצע באחד ממקרי הפגיעות הבאים: שיחזור רצועה צולבת, ניתוח אורטופדיים בגפיים התחתונות, כגון החלפת מפרקים, ארתרוסקופיות ברך לתיקון מיניסקוסים. וכן, ניתוחי כתף לייצוב ותפירות גידים, שברים במפרק הירך, באגן, או פגיעות בעמוד השדרה, שיקום פוסט ניתוח במפרק הירך/ הברך/ הקרסול וכדומה. עקב כך, ניתן להבין כי ניתוח אורטופדי הוא ברוב המוחלט של המקרים ניתוח יזום מראש, ועל כן קל יותר "להתכונן" להליך השיקום מבעוד מועד.

ראשית הליך שיקום לאחר ניתוחים אורטופדיים

הליך שיקום לאחר ניתוחים אורטופדיים תמיד יתחיל ראשית בפגישת איבחון פוסט הניתוח. במהלך פגישה זו יושם דגש על הפחתת הכאבים והורדת הנפיחויות, וכן ינחה הרופא את המטופל מה יש לעשות וכיצד יש לפעול. כך לדוגמה, אילו תרגילים עליו לתרגל בעצמו בבית על מנת לחזור לתיפקוד. לצד המעקב הרפואי, ייערך כמובן השיקום מול גורמי המקצוע הנחוצים בענייננו למען שיקום מסיבי ומיטבי וחזרה לשיגרה.

הצוות המרכיב את הליך השיקום שלאחר ניתוחים אורטופדיים מורכב מהצוות הרפואי המנוסה והמיומן, הכולל בין היתר את הרופא המנתח, פיזיותרפיסט/ית, מאמן/ת כושר,  מרפא/ה בעיסוק, עובד/ת סוציאלי/ת, מטפל ברפואה משלימה ואף אנשי מקצוע נוספים במידת הצורך. במהלך אותה פגישת איבחון, נבחנים בדיוק גם הגורמים שיש בהם צורך בענייננו למען שיקום מלא של המטופל. כך למשל דיקור, עיסויים, מניפולציות פיזיוטרפיסטיות ועוד דרושים לעיתים למען הליך שיקום מיטבי. כמובן, שלצד החשיבות המירבית שבטיפול הצוות בענייננו, ישנה חשיבות גבוהה גם לעבודתו העצמית של המטופל עצמו. על מנת להגיע לנקודת הסיום- חיים נורמטיביים ובריאים יש לבצע את כלל התרגילים כהלכתם ולפי הנחיות הצוות.

אתגרים ופיתרונם במהלך הליך השיקוםאתגרים ופיתרונם במהלך הליך השיקום

ברוב המוחלט של מקרי הפגיעה הדרושים ניתוח אורטופדי, יקבע הניתוח האורטופדי כניתוח מתוכנן. לכן, קל מעט יותר לבצע את הליך השיקום, ככל שאנו שמים בצד סייגים קיצוניים. ניתוח אורטופדי הוא ניתוח מורכב אשר הליך השיקום שלו איננו פשוט, ולכן סביר שיתעוררו אתגרים וקשיים במהלך התקופה הזו. סביר שזו תהא תקופה פחות נעימה, המלווה בכאבים או מכאובים למיניהם, נפיחויות, קשיים בהתניידות ועוד. וכן בין היתר יכלול הליך השיקום קשיי תפקוד למיניהם, חולשה, עייפות ועצירות כתוצאה מהתרופות שיש לקחת לאחר הניתוח, ועוד. לכן, יידרש סיוע חיצוני בהתניידות ותנועה בתחילת השיקום, וכן סיוע מנטלי וריגשי מהקרובים למטופל. על כן, צריך הצוות הרפואי, וכן המטופל, משפחתו והחברים הקרובים, להיערך לכך מראש.

ברוב המקרים, לאחר כשבוע עד עשרה ימי שיקום נכונים, חלה הקלה מועטה בכאבים ובצורך בהתניידות. בערך בטווח שיקום זה, יוכל המטופל להתחיל ולהסתגל למצב החדש עד להחלמה מלאה.  ואמנם, גם אם ההתחלה איננה פשוטה ומלווה בכאב, מדובר אך ורק בימים הראשונים אשר הם הקשים יותר, ולאחר מכן, מגיעה נחת והמטרה לחזרה לחיים בריאים ונורמטיביים נראית באופק.

שלבי הליך שיקום לאחר ניתוחים אורטופדיים

הליך שיקום לאחר ניתוחים אורטופדיים משלב כפי שצוין לעיל מספר רב של גורמים, בין היתר רפואיים, פרה-רפואיים וטיפוליים. השיקום דורש מעקב הרופא המנתח, אורתופדיה, פיזיותרפיה, רפואה משלימה ועוד. בשלב הראשון לאחר בדיקת המנתח והאיבחון כמצוין לעיל, ישלח המטופל לפיזיותרפיה למען חיזוק השרירים שנפגעו, הפחתת כאבים ושיפור בהתניידות ותנועה. הליכי הפיזיורתרפיה יתבצעו מול המטפל ובעבודה אישית של המטופל בבית.

לאחר מכן, ולמעשה בכל מהלך השלבים הבאים, יהיה צורך בבדיקות הרופא וצוות האחיות מפעם לפעם. ובין אלו לאלו יתווספו הגורמים הנוספים להחלמה כמו אימוני כושר, רפואה משלימה, ריפוי בעיסוק, עובד/ת סוציאלי/ת, ועוד. הרפואה המשלימה למשל לחזק את המטופל ואת גופו באמצעות דיקור סיני, טיפול כוסות רוח ועוד. יחד עם החיזוק הרפואי וכל היתר, יוכל המטופל לחזור למיטב, לחיים נורמטיביים ובריאים כמו טרם הפגיעה.

בנוסף, יכלול תהליך השיקום גם תוספי מזור בדמות טיפול שמרני- תרופות וזריקות. כך למשל שימוש בסטרואידים, חומצה היאלורונית, משככי כאבים, וכן אולי אף יהא צורך בשימוש בעזרים חיצוניים לצורך התניידות כמו מקל הליכה. טיפולים נוספים שיוכל המטופל לקחת במסגרת הריגשית הם טיפולים פסיכולוגיים, פגישה עם העובדת הסוציאלית ועוד. יחד עם זאת, חשוב לציין שעקב היותה של התקופה מאד אינטנסיבית, יעלה הצורך בסיוע פיזי ואף ריגשי מהאנשים הקרובים למטופל. 

הליך השיקום לאחר ניתוחים אורטופדיים מצריך זמן התאוששות, תקופה שבה נדרשת תשומת הלב על ההיבטים הפיזיים והריגשיים כאחד. באמצעות סיוע הצוות הרפואי המיומן, וכן לצד התמיכה מבית, יוכל המטופל במהרה לחזור לחייו ואף במהרה. תהליך השיקום איננו קל, ואף מעט מאתגר, אך המטרות שבסוף הדרך שוות ללא ספק את התהליך, וכל שצריך הוא להתאזר בסבלנות ולסמוך על הצוות הרפואי המיומן.

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!