שיקום לאחר ניתוח אורטופדי


שיקום לאחר ניתוח אורטופדילאחר ביצוע ניתוח אורטופדי, נדרש תהליך שיקום והוא חשוב מנשוא על מנת לחזור להחלמה מלאה. באמצעות הליך שיקום מיטבי משמעותי יכול אדם לאחר ניתוח אורטופדי שביצע לחזור לחייו העצמאיים ולשיגרתו כתמול שלשום. מדובר בהליך שיקום שכולל את מירב ההיבטים, הפיזיים כמובן וכן המנטליים והריגשיים על מנת להחזיר את המטופל לחיים רגילים, פעילים ובריאים.

תהליך שיקום לאחר ניתוח אורטופדי מורכב בעיקר מטיפול אישי שבין המטפל למטופל, כאשר ישנם סוגים רבים של מטפלים לכל אורך תקופת השיקום. כך למשל, במהלך תהליך השיקום נמצא המטופל בקשר ישיר ובחשיבות גבוהה עם האורטופד המנתח, למען ביצוע בדיקות, בירורים ומעקב. לצד זאת, מגיע המטופל לטיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, רפואה משלימה ועוד. באותה מתכונת טיפול אישית, ניתן דגש רחב על כל הההיבטים שחשוב לקחת בחשבון בשיקום. זאת החל מכאבים, נפיחויות, או אי נעימויות בהליכה, ריצה או עמידה למיניהן, ומצד שני כמובן על טווחי תנועה, יכולות ההליכה, הריצה והעמידה וכוח השרירים.

לרוב, שיקום לאחר ניתוח אורטופדי יבוצע באחד מהמקרים הבאים: שיחזור רצועה צולבת, ניתוח אורטופדיים בגפיים התחתונות, כגון החלפת מפרקים, ארתרוסקופיות ברך לתיקון מיניסקוסים. וכן, ניתוחי כתף לייצוב ותפירות גידים, שברים במפרק הירך, באגן, או פגיעות בעמוד השדרה, שיקום פוסט ניתוח במפרק הירך/ הברך/ הקרסול ודומים לכך. לכן, ניתן להבין כי ניתוח אורטופדי הוא ברוב המוחלט של המקרים ניתוח יזום מראש, ועל כן קל יותר "להתכונן" להליך השיקום מבעוד מועד.

ראשיתו של תהליך שיקום לאחר ניתוח אורטופדי

תהליך השיקום שלאחר ניתוח אורטופדי תמיד מתחיל בפגישת איבחון, ממש לאחר הניתוח שבוצע. במהלך פגישת איבחון זו ישנו דגש על הפחתת כאבים והורדת הנפיחות שלבטח הופיעה באיזור הפגוע. מהלך האיבחון ינחה הרופא את המטופל מה יש לעשות וכיצד יש לפעול, כמו לדוגמה אילו תרגילים עליו לתרגל בעצמו בבית על מנת לחזור לתיפקוד. כמובן שלצד זאת, ייערך השיקום מול גורמי המקצוע, המטפלים נחוצים בעניינו הספציפי למען שיקום מיטבי וחזרה לשיגרה ותיפקוד מלא.

הצוות המרכיב את הליך שיקום לאחר ניתוח אורטופדי מורכב מיחידת העילית של הצוות הרפואי השיקומי והם: הרופא המנתח, פיזיותרפיסט/ית, מאמן/ת כושר,  מרפא/ה בעיסוק, עובד/ת סוציאלי/ת, מטפל ברפואה משלימה ואף אנשי מקצוע נוספים במידת הצורך. זו גם אחת הסיבות לביצוע פגישת האיבחון, בה נבדק מי הם אנשי המקצוע הדרושים בענייננו למען שיקום מלא. כך למשל דיקור, עיסויים, מניפולציות פיזיוטרפיסטיות ועוד דרושים לעיתים למען הליך שיקום מיטבי. כמובן, שלצד החשיבות המירבית שבטיפול הצוות בענייננו, ישנה חשיבות גבוהה גם לעבודתו העצמית של המטופל בעצמו. על מנת להגיע לתוצאות השיקום הטובות ביותר חייב המטופל להיות קשוב לצוות המקצועי, ולבצע את התרגילים ואת ההנחיות כראוי וכמוסבר.

קראו עוד: שיקום לאחר ניתוחים אורטופדיים

האם ישנם אתגרים אשר יכולים להתעורר במהלך השיקום?

מאחר שברוב המוחלט של המקרים הניתוח האורטופדי ניתוח מתוכנן, כאמור, קל יותר לבצע את תכנונו של הליך השיקום, ככל שנפחית כמובן סייגים קיצוניים. מאחר שניתוח אורטופדי הוא ניתוח מורכב אשר הליך השיקום שלו איננו פשוט, יש לקחת בחשבון כי הוא יכלול תקופה פחות נעימה, שסביר שתהיה מלווה בכאבים או מכאובים למיניהם, נפיחויות, קשיים בהתניידות ועוד. בין היתר יכלול הליך השיקום קשיי תפקוד למיניהם, חולשה, עייפות ועצירות כתוצאה מהתרופות שיש לקחת לאחר הניתוח, וכן, נדרש סיוע חיצוני בהתניידות ותנועה בתחילת השיקום. על כן, צריך הצוות הרפואי, וכן המטופל, משפחתו והחברים הקרובים, להיערך לכך מראש.

ברוב המקרים, לאחר כשבוע עד עשרה ימי שיקום שלאחר הניתוח חלה הקלה מועטה בכאבים ובצורך בהתניידות. בערך בטווח שיקום זה, יוכל המטופל להתחיל ולהתרגל למצב החדש, עד להחלמה מלאה, וחזרה לחיים נורמטיביים. לכן, גם אם ההתחלה איננה פשוטה ואף מלווה בכאב, זיכרו כי אלו רק הימים הראשונים אשר קשים יותר, ואחר כך, מגיע המטופל לתוצאות שכה חלם עליהן- החלמה מלאה וחזרה לחיים בריאים ונורמטיביים.

מהם שלבי הליך שיקום לאחר ניתוח אורטופדימהם שלבי הליך שיקום לאחר ניתוח אורטופדי?

הליך שיקום לאחר ניתוח אורטופדי משלב כאמור לעיל מספר גורמים רפואיים, פרה-רפואיים וטיפוליים על מנת להגיע למטרה שלנו: החלמה מלאה. בין היתר נדרש מעקב הרופא המנתח, אורתופדיה, פיזיותרפיה, רפואה משלימה ועוד. בשלב הראשון לאחר בדיקת המנתח, סביר שישלח המטופל לפיזיותרפיה על מנת לחזור ולחזק את השרירים אשר נפגעו. עוד בחשיבויות הפיזיותרפיה גם הפחתת כאבים, שיפור התניידות ותנועה, על מנת לחזור לחיים נורמטיביים. הליכי הפיזיורתרפיה יתבצעו הן מול המטפל והן בעבודת המטופל בביתו, באמצעות מגוון תרגילים, הן עם מכשירים והן בלעדיהם.

בשלבים הבאים יהיה צורך בבדיקות הרופא וצוות האחריות כמובן מדי פעם בפעם יגיעו מדי פעם בפעם. וכן כאמור גורמים נוספים למען החלמה מלאה כמו אימוני כושר, רפואה משלימה, ריפוי בעיסוק, עובד/ת סוציאלי/ת בהיבטים המנטליים החשובים לא פחות, ועוד. מטרת הריפוי ועיסוק למשל היא לסייע למטופל לחזור אט אט לתפקוד מלא, בסביבתו הטבעית שבביתו. מטרתו של ההליך כולו להחזיר את המטופל לחיים נורמטיביים כמו טרם הפגיעה.

תהליך השיקום יכלול, בנוסף לאמור לעיל גם טיפול נוסף בדמות טיפול שמרני, על ידי תרופות וזריקות כמו סטרואידים, חומצה היאלורונית, משככי כאבים, וכן אולי אף יהא צורך בשימוש בעזרים חיצוניים לצורך התניידות כמו מקל הליכה. כמובן שמדובר בתקופת מזור אינטנסיבית למדי, ועל כן, יעלה הצורך בסיוע פיזי ואף ריגשי מהאנשים הקרובים למטופל. 

הליך השיקום לאחר ניתוח אורטופדי מצריך תקופת התאוששות, שבה נדרשת תשומת לב על ההיבטים הריגשיים כמו על ההיבטים הפיזיים של המטופל. באמצעות סיוע הצוות הרפואי המיומן, וכן לצד התמיכה מבית, יוכל המטופל במהרה לחזור לחייו כפי שהכיר אותם טרם הפגיעה. אין ספק כי הליך השיקום יהא לא פשוט, ולכן חשוב  להתאזר בסבלנות ולבצע את הליך השיקום בצורה המיטבית ביותר ובסבלנות. 

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!