שיקום לאחר ניתוח ברך


שיקום לאחר ניתוח ברךלאחר ביצוע כל ניתוח אורטופדי, שיקום הוא הדבר החשוב ביותר על מנת להגיע להחלמה מלאה. רק באמצעות תהליך שיקום משמעותי יכול אדם לאחר ניתוח ברך לחזור לעצמאותו האישית, לשיגרה ולמהלך העסקים הרגיל. תהליך שיקום טוב הוא תהליך אשר מותאם באופן ספציפי למטופל שלפנינו, ואשר תוצאותיו מחזירות את האדם שלאחר הניתוח לחיים רגילים, פעילים ובריאים. 

תהליך שיקום לאחר ניתוח ברך מורכב מטיפול אישי שבין המטפל למטופל. במהלך תהליך השיקום נמצא המטופל בקשר ישיר, בנוסף למטפל, עם האורטופד המנתח למעקב ובירור. באותה מתכונת טיפול אישית, ניתן דגש רחב על כל הההיבטים שחשוב לקחת בחשבון בשיקום. זאת החל מכאבים, נפיחויות, או אי נעימויות בהליכה, ריצה או עמידה למיניהן, ומצד שני כמובן על טווחי תנועה, יכולות ההליכה, הריצה והעמידה, כוח השרירים ועוד.

ראשית תהליך שיקום לאחר ניתוח ברך

את תהליך השיקום מתחיל המטופל לאחר הניתוח בפגישת איבחון קודם כל, מיד לאחר הניתוח. במהלך פגישת האיבחון יושם דגש על הורדת הכאב והנפיחות שבאזור הפגוע. הרופא ינחה בדיוק את המטופל כיצד יש לפעול ואילו תרגילים עליו לתרגל בעצמו על מנת לחזור לתפקוד, כמובן לצד אילו בעלי מקצוע מטפלים נחוצים בענייננו במקרה הספציפי למען שיקום מלא וחזרה לשיגרה ותיפקוד גבוהים ככל האפשר.

הצוות כולו אשר מרכיב את תהליך השיקום מורכב מיחידת העילית השיקומית: הרופא המנתח, פיזיותרפיסט/ית, ואף מאמן/ת כושר,  מטפל ברפואה משלימה ואנשי מקצוע נוספים במידת הצורך. לכן, בפגישת האיבחון יעלה הצורך להבין באילו בעלי מקצוע נידרש בענייננו למען שיקום מלא. המטריה מתבססת על טיפול הכולל את כל יסודות אנשי מקצוע אלו, או חלקם. כך למשל דיקור, עיסויים, מניפולציות פיזיוטרפיסטיות ועוד. כמובן, שלצד החשיבות המירבית שבטיפול הצוות בענייננו, ישנה חשיבות גבוהה גם לעבודתו העצמית של המטופל בעצמו. על מנת להגיע לתהליך שיקום מלא, על המטופל להיות קשוב לצוות המקצועי, ולבצע את התרגילים ואת ההנחיות כהלכתם.

אתגרים אשר יכולים להתעורר בתהליך השיקום

מאחר שניתוח החלפת ברך הוא ניתוח מתוכנן, קבוע מראש, קל יותר לאמוד את הצרכים אשר יעלו לאחר הניתוח, באופן מסוים, אם נפחית סייגים קיצוניים. על כן, ניתן להתחיל לתכנן לערך את תהליך השיקום מבעוד מועד, וכמובן לעשות זאת באופן מדויק יותר לאחר הניתוח. בכל זאת, כמובן שניתוח ברך הוא ניתוח מורכב, אחרת לא היה דורש הליך שיקומי, לכן אין זה אומר שתהליך השיקום יהיה נקי מכאבים או מכאובים למיניהם, אך לכל הפחות יוכל הצוות הרפואי להיערך לכך מראש.

למעשה, הליך השיקום לא רק שלא יהיה נקי מכאבים, סביר שאכן יהיו כאלו וכמובן שגם לכך נערך הצוות הרפואי מראש. ישנם קשיי תפקוד למיניהם, חולשה, עייפות ועצירות כתוצאה מהתרופות שיש לקחת לאחר הניתוח, וכן, נדרש סיוע חיצוני בהתניידות בתחילת השיקום. דווקא עקב כך, ישנו צורך משמעותי בהליך שיקום אפקטיבי ומיטבי, על ידי הצוות הרפואי המהימן והמיומן ביותר על מנת להגיע לתוצאות חזרה לחיים נורמטיביים במהרה.

ברוב המקרים, לאחר כשבוע עד עשרה ימי שיקום חלה הקלה מועטה בכאבים ובצורך בהתניידות. בערך בטווח שיקום זה, יוכל המטופל להתחיל ולהתרגל למצב החדש, עד להחלמה מלאה, וחזרה לחיים נורמטיביים. לכן, גם אם ההתחלה איננה פשוטה ואף מלווה בכאב, זיכרו כי אלו רק הימים הראשונים אשר קשים יותר, ולאחר מכן- השמיים הם הגבול. הכאבים אט אט יפוגו, חל שיפור בתנועה וביציבה, והתוצאות מתחילות להיראות באופק.

מהם שלבי הליך שיקום לאחר ניתוח ברךמהם שלבי הליך שיקום לאחר ניתוח ברך?

הליך שיקום לאחר ניתוח ברך משלב כאמור, מספר גורמים רפואיים על מנת להגיע לכדי החלמה מלאה. בין היתר מעקב הרופא המנתח, אורתופדיה, פיזיוטרפיה, רפואה משלימה ועוד. בשלב הראשון לאחר בדיקה של המנתח, סביר שישלח המטופל לפיזיותרפיה על מנת לחזור ולחזק את השרירים אשר נפגעו. עוד תעשה הפיזיותרפיה הפחתת כאבים, שיפור התניידות ותנועה, ולמעשה חזרה לחיים נורמטיביים. הליכי הפיזיורתרפיה יכללו הן עבודה מול איש המקצוע והן עבודה אישית בבית, מול מכשירים וגם עם הגוף בלבד. בשלבים הבאים יגיעו מדי פעם בפעם בדיקות הרופא וצוות האחיות, וכן השלמות כפי שיידרש, בין היתר אימוני כושר, רפואה משלימה, ריפוי בעיסוק ועוד. מטרת הריפוי ועיסוק למשל היא לסייע למטופל לחזור אט אט לתפקוד מלא, בסביבתו הטבעית- בבית. כך קל יותר לחזור לחיים נורמטיביים כמו טרם הניתוח. במקרים מסוימים, תידרש גם התערבות עובד/ת סוציאלי/ת על מנת לסייע למטופל לחזור מנטלית לחייו.

תהליך השיקום יכלול, בנוסף לאמור לעיל גם טיפול נוסף בדמות טיפול שמרני, על ידי תרופות וזריקות כמו סטרואידים, חומצה היאלורונית, משככי כאבים, וכן אולי אף יהא צורך בשימוש בעזרים חיצוניים לצורך התניידות כמו מקל הליכה. כמובן שמדובר בתקופת מזור אינטנסיבית למדי, ועל כן, יעלה הצורך בסיוע פיזי ואף ריגשי מהאנשים הקרובים למטופל. 

הליך השיקום לאחר ניתוח ברך מצריך תקופת התאוששות, ועל כן חשוב לשים דגש מאחר שיש לכך השלכות ריגשיות ומנטליות, לא פחות מפיזיות. בתקופה זו צריך לדעת המטופל, ראשית, כי זו רק תקופה קצרה והיא אכן תעבור, ושנית, כי זו ירידה לצורך עלייה ועל כן יש לבצע אותה כראוי. הברך היא המפרק הגדול והמורכב בגופנו, ועל כן אין ספק כי גם הליך השיקום יהא לא פשוט. על כן, יש להתאזר בסבלנות ולנסות לקחת את התקופה הזו כלמידה. הגוף שלנו חכם והוא אכן יודע לאותת לנו בכל פעם שישנו צורך בתיקון או סיוע, בפרט בהליכים לא פשוטים ולא נעימים כמו ניתוח ברך. על כן, על מנת לחזור לתיפקוד מלא, לצד עזרתו הרבה של הצוות הרפואי כמובן, ישנו צורך בעבודת המטופל ורצונו לחזור לחיים תקינים, וכך ניתן להגיע לתוצאה במהרה.

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!