שיקום לאחר קטיעת גפיים – תכנית שיקום פיזיותרפית מקיפה


קטיעת גפיים היא אחד התרחישים הגופניים היותר מורכבים שאפשר לחשוב עליהם. הקטיעה עלולה להיגרם עקב סיבות מגוונות שיקום לאחר קטיעת גפיים דוגמת פגיעה ישירה בתאונת דרכים או עבודה, מחלת כלי דם, סוכרת, כוויית קור ועוד – ואפילו להיות מולדת.
לאחר הקטיעה משתנים ללא היכר חייו של האדם, גם כאשר הקטיעה מסתיימת בהצלחה ומותאמים לו תחליפים במקום הרגל או היד הקטועים. מזה הרגע נדרשים מהאדם מאמצים כבירים כדי שיוכל לחזור ולתפקד באופן משביע רצון. שיקום פיזיותרפי לאחר קטיעת גפיים מקבל חשיבות מכרעת בהקשר הזה. שיקום מוצלח יכול לשנות את התמונה לחלוטין.

מטרות השיקום הפיזיותרפי לאחר קטיעת גפיים

לשיקום פיזיותרפי לאחר קטיעת גפיים עשויות להיות כמה מטרות. הראשונה שבהן ואחת הנפוצות היא לאפשר לאדם הסתגלות למצב החדש, במיוחד כאשר מותאמות לו תותבות. מרגע זה משתנות כל היכולות שהאדם סיגל לעצמו במהלך השנים, כך שבמידה מסוימת עליו ללמוד לבצע פעולות פשוטות מחדש.

באמצעות תרגול מקיף, הנעשה דרך תכנית פיזיותרפית מותאמת אישית, יוכל האדם להשתקם בצורה נאותה. בכוחה של הפיזיותרפיה להשיב את התפקוד לאיברים הקיימים או התחליפיים, כך שיהיה באפשרותו להתנהל עצמאית בצורה משביעת רצון. השיקום הפיזיותרפי עשוי למקסם יכולות שונות אצל האדם, דוגמת הכוח, הגמישות, הקואורדינציה והסיבולת – יכולות שהחשיבות שלהן מכרעת בדרך לשיקום המוצלח של הגוף. תרגילים העובדים על הסיבולת או האיזון המוטורי של האדם עשויים אף הם להיות מועילים.

הפיזיותרפיסט יכול לאמן את המטופל כיצד להשתמש בצורה משביעת רצון בתותבות ובעזרים האחרים שהותאמו לו, כך שלאחר פרק זמן מסוים הוא יידע להתנייד ולהתנהל היטב וללא כל קושי. תהליך הלמידה כאן הוא הדרגתי, כך שיש צורך לבנות תכנית תרגילים המבוססת על חזרה ושיפור עם הזמן: תרגילים המעמידים במרכזם אופני תנועה שונים עם התותבות, תרגילים להעלאת רמת הנוחות במהלך השימוש בהם וכן הלאה. רמת המורכבות של כל מקרה משתנה, אבל ההנחה היא שבאמצעות תכנית פיזיותרפית מועילה אפשר להתקרב בצעדי ענק לעבר שיקום הגוף. במיוחד כאשר מתמידים בה ומבצעים את התרגילים המועברים על ידי הפיזיותרפיסט בבית, כפי שנדרש לא פעם.

לפחית את רמות הכאב עד כמה שניתן

מטרה חשובה אחרת של השיקום הפיזיותרפי היא להתמודד בהצלחה עם חלק מהתסמינים שעלולים להפיע אצל קטועי הגפיים, למשל עקב הפגיעה שהם חוו. תרגילים פיזיותרפיים שונים משמשים להפחתת כאבים, כאשר ניתן לעשות זאת באמצעות חיזוק חלק מאיברי ומאזורי הגוף, המרצת זרימת הדם וקצב חילוף החומרים בו וכן הלאה.

כאן עולה שאלה נוספת, והיא לגבי דרכי טיפול אחרות בכאבים ובתסמינים אחרים המופיעים אצל אנשים שחוו פגיעות, ניתוחים וקטיעות גפיים. קיימים לא מעט טיפולים פוטנציאליים, שברמה הכללית בהחלט ניתן לשלב לצד השיקום הפיזיותרפי. תרופות למשל מסייעות לשיכוך כאבים, אם כי בצד השלילי רבות מהן כרוכות בתופעות לוואי לא נעימות ובסיבוכים אפשריים בעת נטילה ממושכת. אחד היתרונות המרכזיים של הפיזיותרפיה הוא שהשיטה יכולה להקטין את הצורך בהתבססות על טיפולים מהסוג הזה, על הצדדים השליליים שעלולים להיות להם.

שיקום פיזיותרפיה כחלק מתכנית שיקומית כוללת

למרות שיש הסבורים כי שיקום לאחר קטיעת גפיים מתייחס בעיקר לפן השיקום האורתופדי או המוטורי, בפועל מדובר בעולם שלם ורחב הרבה יותר. תכנית השיקום המקיפה כוללת פעמים רבות התייחסות להיבטים אחרים בחיי האדם שעלולים להיפגע, דוגמת הפן הנוירולוגי או אפילו הנפשי.

אדם החווה פגיעה רצינית, מאבד חלק ניכר מיכולת התפקוד שלו ונאלץ להתבסס על פתרונות מלאכותיים עלול לפתח תחושות שליליות: ביטחון עצמאי ירוד, פגיעה בדימוי הגוף וכן הלאה. במהלך תכנית הטיפולים חשוב לשים לב גם לצדדים אלו ולהיעזר במידת הצורך באנשי מקצוע.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

שיקום לאחר פגיעה נוירולוגית

 

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!