שיקום לאחר ניתוח מעקפים


ניתוח מעקפים הוא ניתוח מורכב באופן יחסי, גם אם בפועל מדובר בפעולה שכיחה (בישראל מבוצעים על פי ההערכות כ-5,000 ניתוחים כאלו מדי שנה). המטרה העיקרית של הניתוח היא לחבר לעורקים הכליליים כלי דם מאזורים אחרים בגוף, מה שמאפשר לעקוף את החסימה הקיימת בזרימת הדם ובכך לספק בצורה נאותה דם לשריר הלב.

גם כאשר הניתוח מתבצע בהצלחה נדרשת תקופת התאוששות ארוכה, שמתחילה בהתעוררות שלאחר הניתוח ונמשכת כמעט בכל המקרים גם חודשים קדימה. שיקום פיזיותרפי מוכנס פעמים רבות למשוואת ההתאוששות מהניתוח ועשוי לספק תוצאות משביעות רצון.

מטרת השיקום הפיזיותרפי

למרות התפיסה השגורה אצל חלק מהאנשים לפיה שיקום פיזיותרפי מתמקד באורתופדיה בלבד, בפועל יש סוגים שונים של פיזיותרפיה. מטרה מרכזית של הטיפול בהקשר הזה היא לשפר את האופן בו האדם נושם, או אם תרצו להקנות לו מחדש את הרגלי הנשימה הנכונים.

השיקום הפיזיותרפי בהקשר הזה מתחיל ממש לאחר ההתעוררות, כאשר האדם צריך לחזור לנשום באופן עצמאי. התרגילים נדרשים על רקע העובדה שריאותיו של האדם לא עבדו כלל במהלך הניתוח והם מסייעים לפתוח את מיליוני הבועות בריאות שהתמוטטו במהלך הניתוח.

התרגילים העיקריים הנעשים לצורך החזרה לנשימה עצמאית מבוססים על נשימה עמוקה, תוך כדי שיעול ושימת כריות על מנת להפעיל לחץ על הבטן בו זמנית. הפיזיותרפיסטים ינחו את המטופלים שלהם לגבי הדרך הנכונה לבצע את הפעולות האלה ויספקו להם כלי עזר, למשל מכשיר פלסטיק שנשיפה בו בעוצמה מספקת מביאה להתרוממות כמה כדורים קטנים – מה שיוצר אינדיקציה לכך שהנשיפה שבוצעה היא תקינה ובעוצמה מספקת.

הפיזיותרפיה עשויה להקל גם בהיבטים אחרים הקשורים לנשימתו של האדם. בתקופה שאחרי הניתוח האדם עלול לחוש כאבים בכל אימת שהוא נושם בצורה עמוקה, כמו גם בפעולות בסיסיות דוגמת שינוי תנוחה. הפיזיותרפיסט יציע בהקשר הזה תפקידים אשר מסייעים להפחתה של דרגות הכאב.

פיזיותרפיה לכל אורך ההתאוששות

שיקום פיזיותרפי על סוגיו נכנס לתמונה גם בשלבים אחרים של תהליך ההתאוששות שעובר האדם. גם כאן התהליך מתחיל כבר ברגעים שלאחר הניתוח, בהם האדם מתעורר ומעוניין לנשום ולהתנייד באופן עצמאי ככל שניתן. עם הוצאת הצנרת מהגוף עשוי הפיזיותרפיסט להנחות את האדם כיצד להתרומם על רגליו, או אפילו לסייע לו בכך בצורה ישירה. כאשר האדם מגיע למצב בו הוא יכול לעמוד בצורה יציבה מספיק – וכמובן שגם חש את הביטחון הדרוש לצורך זה – הוא יוכל להתחיל ללכת בהנחייתו ובסיועו של הפיזיותרפיסט. תוכנית השיקום הפיזיותרפי בהקשר הזה מבוססת במידה רבה על הדרגתיות, כאשר המרחקים שהאדם הולך באופן עצמאי עולים מפעם לפעם.

בחלק הארי של המקרים בונה הפיזיותרפיסט תוכנית שיקום מקיפה עבור האדם שעבר ניתוח מעקפים, גם בה הדגש הוא על הגברה הדרגתית של המאמצים שהוא מבצע. כאשר האדם חוזר לביתו הוא כבר יכול לבצע באופן עצמאי יחסית פעולות בסיסיות דוגמת הליכה למרחק קצר, ישיבה על הכיסא ונשיאה של חפצים קלי משקל.

לאחר פרק זמן של כמה שבועות עד חודשים אפשר להגדיל בצורה הדרגתית את דרגת העוצמה של הפעולות שמבצעים, עם פעולות דוגמת נשיאה של חפצים כבדים מעט יותר, ביצוע עבודות בית קלות, נהיגה ברכב וכן הלאה. התקדמות האדם יכולה לסמל את המעבר שלו לשלבים האחרונים של השיקום, בהם הוא עשוי להיות מסוגל לבצע פעולות מאומצות בלי להרגיש את הכאבים והמגבלות הנובעים מניתוח המעקפים.

קחו בחשבון שסבלנות היא מילת מפתח בהקשר של שיקום פיזיותרפי לאחר ניתוח מעקפים, כיאה לתקופת ההתאוששות הארוכה שמצריך הניתוח והשלבים הרבים שיש לעבור עד שהיא תסתיים.

 

למידע נוסף:

שיקום לאחר גרידה

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!