שיקום פיזיותרפיה

שיקום פיזיותרפיה לילדים

שיקום פיזיותרפיה לילדיםשיקום פיזיותרפיה לילדים מתבצע בעקבות סיבות שונות כמו בעיות מולדות, מחלות שונות, תאונות, פציעות או טראומה שגוף הילד חווה. שיקום פיזיותרפיה לילדים מסייעת בפיתוח, שיקום ושיפור של מיומנות התנועה והביצועים של הילד. מהו שיקום פיזיותרפיה לילדים? על כך במאמר הבא. 

 

מי יבצע שיקום פיזיותרפיה לילדים?

שיקום פיזיותרפיה לילדים מועבר על ידי פיזיותרפיסט מומחה לילדים ולפיזיותרפיה התפתחותית. הפיזיותרפיסט יספק ייעוץ ויבנה את תוכנית הטיפול בהתאם למצבו של הילד ולסיבה ממנה נובעת הלקות. הטיפול מבוסס ברוב על תנועה פיזית, שיווי משקל, שרירים וטיפול בקשיי קואורדינציה מוטורית. 

צוות הטיפול כולל מומחים רבים, מומחים לבריאות הילד, מומחים להתפתחות הילד, פסיכולוגים חינוכיים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי שפה כאשר מדובר על שיקום בדיבור ועוד.

באילו מקרים יתבצע שיקום פיזיותרפיה לילדים?

תחום שיקום פיזיותרפיה לילדים הוא תחום רחב מאוד שמתבצע במקרים שונים הקשורים להתפתחות הילד ולשיקומו- 

 

שיקום לילדים על ידי משחקים

ילדים אוהבים לשחק. מהסיבה הזו, טיפולי פיזיותרפיה לילדים מתמקדים במשחקים מסוגים שונים. המשחקים יהיו משחקים שיסייעו לחדד פעולות שונות אותן הילד מתקשה לבצע. המשחקים יעבדו על יכולות מוטוריות שונות כמו קואורדינציה, כוח שרירים, סיבולות ועוד. על ידי משחקים ניתן קודם כל לרתום את הילד לטיפול ולגרום לו לשתף פעולה עם הטיפול. לא תמיד ילדים משתפים פעולה ולכן משחקים זו שיטה מצוינת ופופולרית מאוד לכך. 

המשחק הוא הטיפול עצמו והוא נוגע להפרעה בה אנחנו רוצים לטפל, אם מדובר על עבודת שרירים המשחק יכלול את אזור השרירים שנדרש בו שיקום. כמו כן, אימוני קואורדינציה כוללים בשיקום אורתופדי ומועברים באמצעות משחק המתבסס על יכולות תנועה, כך גם בכל הנוגע להפרעה גופנית כזאת או אחרת.

 

שיקום פיזיותרפיה לילדים והחשיבות של ההורים

אחד האלמנטים החשובים ביותר בשיקום פיזיותרפיה לילדים הוא שיתוף הפעולה של ההורים. ברוב המקרים ההורים יהיו נוכחים בחדר במהלך הטיפול ואף ישתתפו במשחק. כמו כן, ההורים ידברו עם המטפל ויקבלו טיפים להתנהלות מול הילד במצבי הרוח השונים ובמצבים של שינויים גופניים.  

יש לקחת בחשבון כי ההורים צריכים להמשיך ולעבוד עם הילדים בבית. טיפולי פיזיותרפיה הם טיפולים שמתבצעים אחת לתקופה ולכן חשוב מאוד להמשיך לתרגל את התרגילים שנותן הפיזיותרפיסט. כחלק משיקום פיזיותרפיה  לילדים, הפיזיותרפיסט ידריך את ההורים וייתן להם דגשים לגבי הטיפול הביתי והתרגול עם הילד. ההורים יקבלו מגוון תרגילים שונים שיוכלו לבצע עם הילד. כמו כן, ההורים יעברו סדנאות שונות לגבי הפעילות עם הילדים. כאשר ההורים מקבלים הדרכה מסבירים להם על שלבי ההתפתחות השונים. 

לדוגמא, טיפול שהוקדש ליכולת של הילד לשחק בישיבה עם שתי הידיים, יצריך התייחסות והמשך תרגול על ידי ההורים. המטפל ייתן להורי הילד כלים דרכם יוכלו לשחזר את ההתקדמות של הילד. ניתן בכל פעם לשים דגש על מיומנות אחת שהתינוק רכש בטיפולים. על ידי התרגול התינוק יטמיע את הלמידה ותוך כדי התרגול, המרכיבים הגופניים של התינוק ישתפרו בהדרגה. הדגשים יכולים להיות על מיומנויות שונות כמו כוח, זריזות ודיוק, זיכרון, תנועה, הבנה של סיבה ותוצאה ועוד. 

שיקום לילדים על ידי הידרותרפיה 

הידרותרפיה הוא טיפול לילדים. הטיפול מתבצע בתוך בריכה מקורה ומחוממת ומשלב תנועתיות, חום ותרגילי פיזיותרפיה שונים שמטרתם לשפר כישורי איזון, תנועה, חוש, תנועה, כוח וכישורי שחייה. הטיפול לא מצריך ידע בשחייה ומתאים לילדים בכל גיל. הטיפול מתבצע עם עזרי שחייה, משחקי מים ופעילויות שונות. על ידי הטיפול ניתן לראות את ההתקדמות של הילד בטיפול ולעקוב אחר כאבים או תלונות מצידו. 

Exit mobile version