שיקום לאחר פגיעות ספורט


פעילות ספורטיבית מומלצת ברמה העקרונית עבור כל אחד ואחת. הבעיה היא שכאשר מבצעים אותה בצורה לא נכונה, מעמיסים על הגוף יתר על המידה או "סתם" סובלים מחוסר מזל, עלולה להיגרם פציעה ספורטיבית. פגיעות ספורט הן כיום עולם ומלואו, כאשר הפגיעות עלולות להופיע במגוון איברי הגוף ולהשפיע לרעה על כל אחת ממערכותיו.

לאחר שנגרמת פגיעת הספורט, עולה שאלה משמעותית אחרת: מהי הדרך בה ניתן להתמודד עם הכאבים ולהחזיר את הגוף לתפקוד מלא? למרות שבתחום הזה אין קסמים, קשה להתעלם מהמעלות המגוונות של השיקום הפיזיותרפי.

יתרונות השיקום הפיזיותרפי

פיזיותרפיה היא אחד ממקצועות הבריאות המרכזיים שיש כיום. זוהי תורה שלמה העוסקת באבחון, בשיקום ובמניעה של בעיות במערכת התנועה. בכוחה של הפיזיותרפיה לטפל בבעיות נקודתיות, לשפר את היכולות התפקודיות ולהילחם בתסמינים המזוהים גם עם פגיעות ספורט, לרבות כאבים נקודתיים או כרוניים.

אי אפשר לספק מראש תשובה לשאלת אופן ביצוע הפיזיותרפיה במקרה של פגיעה ספורטיבית לגוף, אבל העיקרון המרכזי הוא בניית תוכנית תרגילים המותאמת באופן אישי לאדם. טיפולי הפיזיותרפיה עלולים לכלול טכניקות ידניות שונות (דוגמת מגע או מניפולציות שונות) וגם שימוש באביזרי עזר ובטכנולוגיות מתקדמות, ביניהן כריות חימום, מכשירי אולטרה סאונד ומכשירים היוצרים גירוי חשמלי בגוף. ברוב המקרים נדרשת כאמור תוכנית טיפולים שלמה על מנת שניתן יהיה לראות תוצאות, במיוחד כאשר הפגיעה היא חמורה או כרונית.

בכוחה של הפיזיותרפיה לסייע לגוף הפגוע בכמה אופנים. תרגילי פיזיותרפיה עשויים לפעול על מנת להחזיר את הגמישות וטווחי התנועה התקינים לגוף, והרי ידוע שהם פעמים רבות מהנפגעים העיקריים של פגיעות ספורטיביות. בנוסף לכך באפשרות הטיפולים ניתן להפחית את דרגת העוצמה והתסמינים הנובעים מהפגיעה הגופנית, בעיקר רמות הכאב. בהקשר הזה עשויים טיפולי הפיזיותרפיה לשפר את המצב בהווה אך גם בעתיד, הן הקרוב והן הרחוק.

באילו פציעות ספורטיביות ניתן לטפל?

עולם הפיזיותרפיה הוא רחב היקף וכולל בתוכו שורה ארוכה של תרגילים וטכניקות טיפוליות. לא מפתיעה לכן הקביעה שניתן לטפל באמצעות פיזיותרפיה בשורה ארוכה של פציעות ספורטיביות, ביניהן קרעים ברצועות או בגידים, נקעים, דלקות מפרקים, פריקת כתף, שברים, בעיות הנובעות מעומס יתר של השרירים (למשל מרפק טניס) או כאבים המופיעים באזורים השונים של הגוף, בין אם אלו שנפגעו בפעילות הספורטיבית ובין אם לא. ידוע הרי שכאבים עלולים להקרין לאזורים שונים בגוף, אפילו מרוחקים.

תחילת הדרך היא אבחון מקיף של מצב המטופל, המבוסס על בדיקה קלינית, תשאול ובחינה מוקפדת של התסמינים. הפיזיותרפיסט ישים לב במהלך הבדיקה למכלול פרמטרים הרלוונטיים אצל האדם, דוגמת טווח התנועה שלו, האופן בו הוא מבצע תנועות מוגדרות, היציבה שלו וכן הלאה. בהתאם לכך הוא יתאים תוכנית טיפולים, בה הדגש פעמים רבות הוא על הדרגתיות.

בעיות מורכבות כאמור דורשות בחלק הארי של המקרים סדרה שלמה של טיפולים על מנת שניתן יהיה להרגיש את ההקלה לה מצפים, על אחת כמה וכמה אם מעוניינים לפתור את הבעיה באופן יסודי. המטרה הרי היא לשקם את הגוף, להחזיר לו את היכולות ולמנוע הישנות של הבעיה.

שאלת השילוב עם הטיפולים האחרים

ניתן ולעיתים אף מומלץ לשלב את הפיזיותרפיה עם טיפולים אחרים, שיכולים להיות מעולמות הרפואה הקונבנציונלית או המשלימה: תרופות, ניתוחים כירורגיים, דיקור סיני, שיאצו, רפלקסולוגיה וכן הלאה. ההמלצה בדרך כלל היא לבחור בטיפולים הידועים ביעילות שלהם מצד אחד ובדרגת הסיכון הנמוכה שלהם מהעבר השני. תרופות למשל מטפלות בדרך כלל אך ורק בתסמיני הבעיות, ולא בהן באופן שורשי, מה גם שהן כרוכות בתופעות לוואי ובסיכונים אפשריים.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

פציעות בקרסול אינן גזרה משמיים – אלו אפשרויות השיקום הפיזיותרפי לפציעות קרסול

עולם ריצות השטח באתר trail.co.il

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!