איך מטפלים בקרע ברצועה הצולבת

קרע ברצועה הצולבת היא פציעה שכיחה יחסית ובעיקר בקרב ספורטאים ואנשים פעילים. עם זאת חשוב להבין כי הפציעה יכולה להיות חמורה מאד כיוון שמדובר בקריעה של הרצועה הצולבת, קדמית או אחורית (ACL & PCL), אשר אחראית לייצור מפרק הברך, ההשפעה של פגיעה שכזו יכולה להיות חמורה ולכן חשוב להבין איך מטפלים בקרע בצולבת.

כדאי לדעת כי ברגע שהתרחש הקרע בדרך כלל יופיע כאב מידי כשלאחר מכן יכולה להופיע נפיחות של האזור (תלוי גם בזמן הטיפול) ולאחר מכן האזור יאבד את היציבות שלו. טיפול מהיר ומתאים חיוני להבטחת החלמה מוצלחת וחזרה לפעילות רגילה. במאמר זה נבחן את אפשרויות הטיפול השונות, את חשיבות לוח הזמנים לטיפול וניגע בתהליך ההחלמה.

 

איך מטפלים בקרע ברצועה הצולבת – האפשרויות

כאשר אנחנו מסתכלים על טיפול בקרע ברצועה הצולבת אנחנו יכולים לראות שתי גישות: שמרנית וכירורגית. אין גישה אחת שנכונה יותר או פחות אלא יש גישה שנכונה ספציפית לפציעה.

 

ניהול שמרני

ניהול שמרני כולל פעולות של מנוחה, הנחת קרח על האזור הפגועה, דחיסה והגבהה של הרגל. בתחילה יש לעקוב אחר פרוטוקול טיפולי שמיועד להפחית את הנפיחות ואת הכאב. במקביל יש להימנע מיצירת תנועה של האזור ולשם כך יעזור שימוש בסד אשר ישמש לכל תקופת ההחלמה.

טיפול שמרני יכלול פיזיותרפיה כשהמטרה היא לחזק את השרירים שמסביב לאזור הפגוע. הפיזיותרפיה תחזק את השרירים ותשפר את הניידות של המפרקים. חשוב לשים לב כי יש להתחיל בטיפול מוקדם ככל האפשר וגם במידה ורק נראה שישנה פגיעה יש להשתמש בקרח, להימנע מתנועה ולהגיע לרופא.

 

טיפול כירורגי

טיפול כירורגי הוא ניתוחי וכאן ישנן מספר פעולות שניתן לבצע. האחת היא שחזור רצועות והיא משמשת לטיפול בקרעים חמורים ובמיוחד אצל אנשים פעילים וספורטאים. כאשר יש צורך לשחזר את הרצועה הדרך תהיה שחזור כירורגי.

אפשרות נוספת היא שתל אשר כולל שימוש ברקמות מחלק אחר בגוף כדי לשחזר את הרצועה. ניתוח ארתרוסקופי נותן גם כן פתרון כשמדובר בניתוח זעיר פולשני שמטרתו היא לתקן את הרצועה וזאת בהתאם להיקף הפציעה. האחרון הוא תיקון מינסקוס שיתכן ויהיה בו צורך.

 

שיקום לאחר הפציעה

שיקום הוא חלק בלתי נפרד מטיפול בפגיעות ובמיוחד כמו קרע ברצועה הצולבת. תהליך השיקום כולל קודם כל מעקב שוטף שמשמעותו היא בדיקות קבועות אצל האורתופד וזאת כדי להעריך את התקדמות ההחלמה של המטופל. בהתאם לתוצאות תתבצע חזרה הדרגתית לפעילות כשבתחילה יש לבצע פעילות קלה ורגילה ועם הזמן יינתנו הנחיות להרחבת הפעילויות.

פיזיותרפיה תהיה גם כן חלק בלתי נפרד מתהליך השיקום כאשר המשימה היא להחזיר לאזור את הכוחות והגמישות. חיזוק השרירים מסביב חשוב לא רק לצורך החזרת הכוח אלא גם להגברת הגמישות, שיפור תפקוד הברך והפחתת העומס עליה. תקופת השיקום שתידרש משתנה בין מטופל אחד לאחר וזאת בהתאם לסוג הפגיעה ולהחלמה (שיכולה להיות מושפעת מגורמים רבים).

 

בחירה באורתופד ספורט מתאים

טיפול בקרע ברצועה הצולבת דורש גישה רב תחומית המשלבת בין ניהול שמרני לבין התערבות כירורגית ותוכנית שיקום מסודרת. במרפאתו של ד״ר לי יערי, אורטופד ספורט המתמחה בפציעות ספורט, אנו מעניקים טיפול מלא המתחיל באבחון הפגיעה, קביעת פרוטוקול הטיפול וליווי שלו.

במרפאה שלנו מקבלים המטופלים את הטיפול האישי הטוב ביותר כולל מעקב שיקומי מלא וטיפולי פיזיותרפיה. המרפאה מתמחה בפציעות ספורט אך חשוב לדעת כי קרע ברצועה יכול להתרחש גם אצל אנשים שלא התאמנו או מחוץ לאימון ועדיין, פגיעה זו דורשת תמיד מומחיות רבה כדי למנוע נזק ארוך טווח.

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!