שיקום לאחר פריצת דיסק


פריצת דיסק (או בשמה השני: צניחת דיסק בין חולייתי) היא פציעת מאמץ חוזרני, שהמקור לה במקרים רבים הוא הרמה ופריקה לאשיקום לאחר פריצת דיסק נכונים של משאות. במסגרת הפגיעה נגרם נזק לדיסק הבין חולייתי של עמוד השדרה, כאשר האוכלוסיות הפגיעות יותר לבעיה הם אנשים עם משקל עודף, אנשים בעלי חולשת שרירים, אנשים ששגרת חייהם מבוססת על ישיבה ממושכת ועוד. התוצאה של פריצת דיסק היא כאבי גב ובחלק גדול מהמקרים גם כאבי גפיים, הטומנים בחובם שיבוש משמעותי של שגרת החיים ולעיתים אף ביטול העצמאות הפיזית של האדם.

שיקום פיזיותרפי מוכיח עצמו פעם אחר פעם כאחד הטיפולים היותר מומלצים לאנשים הסובלים מפריצת דיסק. למרות שהם לא יביא לריפוי הבעיה משורש ולרוב גם לא להקלה באופן מיידי על כאבים, אין ספק שבטווח הארוך מדובר ברשימה ארוכה של השפעות חיוביות על הגוף.

מהו תפקיד השיקום הפיזיותרפי בהתאוששות מפריצת דיסק?

חשוב להדגיש כי בחלק גדול מהמקרים לא נדרש טיפול מהותי בפריצת הדיסק, למעט טיפולי הפיזיותרפיה ושינויים "בריאים" באופן בו אנחנו מבצעים פעולות פיזיות שונות. עם זאת במצבים החמורים יותר, כאשר יכולת התפקוד של האדם נפגעת וההגבלה על התנועה קיימת, סביר להניח שלא יהיה מנוס מלבצע תכנית מקיפה של שיקום פיזיותרפי.

שיקום פיזיותרפי עשוי לקבל על עצמו כמה תפקידים, המשתנים בהתאם למהות הבעיה שהאדם סובל ממנה ולדרגת החומרה שלה. ברמה הכללית אפשר לטעון שהמטרה העיקרית של השיקום הפיזיותרפי היא להפחית את דרגת העוצמה והתדירות של תסמיני פריצת הדיסק, ובראשם הכאב, ולשפר את יכולת התפקוד של האדם בהינתן הבעיה הפיזית שהוא סובל ממנה. כך איכות החיים שלו יכולה להשתפר פלאים.

בפועל הדבר מתבצע באמצעות תרגילים אשר מיועדים לפעול על שרירי הגב בכמה אופנים. הפיזיותרפיה אמורה להקל על כיווץ השרירים – פעולה המהווה גורם עיקרי לכאבים (פריצת הדיסק היא שמביאה לאותו כיווץ). כאשר האדם מבצע תרגילים אשר מקלים על כיווץ השרירים ומסייעים למתוח אותם, ייתכן מאוד שרמת הכאבים שהוא סובל מהם תפחת.

אילו תרגילים פיזיותרפיים מתאימים לסובלים מפריצת דיסק?

היריעה קצרה מלפרט כאן באופן מלא מהם התרגילים הפיזיותרפיים שעשויים להתבצע על מנת להקל על הסובלים מפריצת דיסק, מה גם שהם משתנים מאדם לאדם על פי דפוסי הבעיה והמאפיינים העיקריים שלו. באופן כללי החלוקה היא לכמה קבוצות עיקריות של טיפולים. הפיזיותרפיסט יבצע עם המטופל תרגילי מתיחה, אותם יש לרוב להמשיך בתרגילים בבית על מנת לשפר את ההשפעה שלהם על הגוף. עוד ניתן לבצע עיסויים ממוקדים שתפקידם לרוב לשחרר את השרירים המכווצים ובכך להפחית את רמות הכאב.
יש כיום טיפולים מתקדמים שעשויים לשפר את התוצאות, דוגמת טיפולי אולטרה סאונד, טיפול בגלי רדיו ועוד. לכך ניתן להוסיף עזרים שונים (החל מאביזרים אורתופדיים ועד לקומפרסים חמים או קרים) וטיפולים שונים מקשת הרפואה המשלימה שמשתלבים לעיתים מצוין עם השיקום הפיזיותרפי.

קראו עוד על: שיקום אורתופדי

חשיבותם של הרגלי חיים חדשים

פריצת דיסק נובעת כאמור מהרגלים לא נכונה ומביצוע שגוי של פעולות אשר עומדות בלב שגרת החיים של האדם: למשל ישיבה לא נכונה בעת עבודה על המחשב, או הרמה שגויה של התינוק (חלק מההורים מסגלים שיטת הרמה לא נכונה, שמזיקה להם כאשר הילד גדל ומשקלו עולה).

מכאן נובע שחלק משמעותי מהשיקום הפיזיותרפי הוא שיפור כל מה שדורש שיפור באופן בו האדם פועל ומתנהל. הפיזיותרפיסט בהחלט יכול להעניק לאדם דגשים חשובים לגבי אופן ההתנהלות הנכונה בשגרה, כמו גם פעולות אשר נדרשות מפעם לפעם: הרמה של חפץ כבד לדוגמה. בדרך זו אפשר להפוך את גוף האדם לבריא יותר ולהקטין בכך את הסיכויים להחמרה של הבעיה ולהופעה נוספת של הכאבים והתסמינים האחרים העתיד.

אולי יעניין אותך גם:

5 טיפים לשמירה על בריאות עמוד השדרה

פריקת כתף – הכתף נפרקה? שיקום פיזיותרפי יסייע לכם לחזור במהרה לשגרה

שיקום פיזיותרפי לאחר תאונת דרכים

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!