מקצועות רפואיים ופרא רפואיים – מה נכלל בתוכם ואיך הם יכולים לעזור לי


במשך השנים, היינו רגילים שישנם מקצועות רפואיים שונים שיכולים לעזור לנו כך או אחרת. מדובר על מקצועות שיכולים לשרת אותנו בכל מקרה בו אנחנו מתמודדים עם פציעה, חבלה, מחלה או כל דבר אחר.

עם הזמן נחשפנו לבעלי מקצוע שעוסקים במה שמכונה בשפה המקצועית "מקצועות פרא רפואיים". מדובר על בעלי מקצוע בתחומים שונים, אשר אף הם יכולים לספק לנו שירותים הקשורים להיבטים בריאותיים שונים, אך הם אינם רופאים בהכרח.

במאמר זה ננסה להבין מה מוגדר כמקצוע רפואי ומה מוגדר כמקצוע פרא רפואי, ואיך הם יכולים לעזור לנו. חשוב להבין את ההבדל בין השניים, בשביל לדעת למי לפנות, מתי ולאיזה צורך.

לפני שניכנס לעובי העניין, חשוב להבהיר, מרפאות וקליניקות רבות מעסיקות רופאים וכן מטפלים פרא רפואיים. היום נהוג לשלב בטיפול בין השניים, מתוך הבנה שזו הדרך הטובה ביותר לספק למטופלים מעטפת טיפולית רחבה וכוללת. מעבר לכך, חשוב להדגיש, עצם העובדה שהמטפל מתעסק בתחום פרא רפואי, לא אומר שהוא איננו איש מקצוע ולא עוסק בתחום חשוב. להיפך, כפי שנוכל לראות מיד מדובר על תחומים מאוד חשובים וחיוניים לבריאותנו.

מה ההבדל בין מקצוע רפואי למקצוע פרא רפואי?

ההבדל בין מקצוע רפואי לפרא רפואי מתבסס על נקודה אחת. מי שעוסק במקצוע פרא רפואי, איננו רופא. הוא כן למד את התחום בו הוא עוסק בפקולטה לרפואה במוסד אקדמאי מוכר, והתחום הזה כן מבוסס על מחקרים מדעים אמיתים, אך הוא איננו מחזיק בתעודת רופא ולכן הוא לא יכול לספק דברים שרופאים יכולים לספק. באופן טבעי, גם זמן הלימודים שלו קצר יותר מאשר של רופא בכל תחום התמחות.

למשל, פיזיותרפיסט הוא איש מקצוע בתחום פרא רפואי. אין ספק שמדובר באיש מקצוע שעוסק בתחום אמיתי, מעשי, המבוסס על מדע. יחד עם זאת, הוא לא יכול לספק מרשמים לתרופות ולא יכול לבצע פעולות פולשניות, כמו נניח אורתופד. הוא בוודאי לא יכול לנתח מטופלים.

החשיבות של פיזיותרפיסט היא מאוד גבוהה עבור כל אדם, בין אם הוא מתמודד עם פציעה, חבלה, מום או כל דבר אחר. הכלים לטיפול העומדים לרשותו הם על פי מה שקיים בתחום. במידה והוא חושב שנדרש בדיקה נוספת של מומחה הוא יפנה את המטופלים שלו לאורתופד או רופא אחר.

אילו מקצועות פרא רפואיים קיימים?

מלבד פיזיותרפיסט, הרי שאפשר למצוא מגוון רחב של מקצועות נוספים המוגדרים בצורה דומה. למשל, פרמדיקים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, חובשים, דיאטנים, שיננית, עוזרי רופאים ועוד.

לפני סיום חשוב להגיש, בדומה לרופא, גם במקצועות אלו כל מי שעוסק חייב ללמוד את התחום, לעבור מבחנים, על מנת לקבל תעודה ורישיון בשביל שהוא יכול באמת לספק שירותים בתחום המקצוע שלו.

 

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!