שיקום נוירולוגי פרטי


שיקום נוירולוגי פרטילאחר אירוע או תאונה אשר בעקבותם התגלתה פציעת או חבלת ראש, נדרש תהליך שיקום והוא חשוב מנשוא על מנת להחזיר את המטופל לקדמותו, להחלמה מלאה. באמצעות הליך שיקום נוירולוגי פרטי מיטבי ניתן להחזיר את המטופל למצבו הנוירולוגי המטיב, לחייו בריאים ונורמטיביים. מדובר בהליך שיקום שכולל את מירב ההיבטים, הפיזיים כמובן וכן המנטליים והריגשיים, בין היתר ישנה נגיעה, מעבר לנוירולוגיה, גם ברפואה משלימה, טיפולים ריגשיים ועוד. באמצעות שיקום נוירולוגי פרטי שלוקח בחשבון את כל הפרמטרים הללו ומעבר, ניתן להחזיר את המטופל לחיים רגילים, פעילים ובריאים.

תהליך שיקום נוירולוגי פרטי מורכב בעיקר מטיפול אישי שבין המטפל למטופל, כאשר ישנם סוגים רבים של מטפלים לכל אורך תקופת השיקום, כאמור, אשר מרכיבים את השלם שהוא התוצאה הסופית: החלמה מלאה. כך למשל, במהלך תהליך השיקום נמצא המטופל בקשר ישיר ובחשיבות גבוהה עם הנוירולוג הצמוד, למען ביצוע בדיקות, בירורים ומעקב. לצד זאת, מגיע המטופל לטיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, רפואה משלימה ועוד. באותה מתכונת טיפול אישית, ניתן דגש רחב על כל הההיבטים שחשוב לקחת בחשבון בשיקום. 

מה כולל תהליך שיקום נוירולוגי פרטי?

תהליך שיקום נוירולוגי פרטי ראשיתו תמיד מתחיל בפגישת איבחון, על מנת לבצע בדיקה ובירור של מצב המטופל כיום. האיבחון הראשוני יעשה במתכונת של איסוף מידע, על מנת להבין היכן המטופל מצוי כיום ומהו מצבו התיפקודי, כמו כן מהי מהות האירוע אשר שינתה את פני התמונה ומה היה המצב התיפקודי קודם לכך. כמו כן יילקחו בחשבון גם הטיפולים שביצע המטופל עד כה, אם היו כאלה, כמו בדיקות, ניתוח, פרוצדורות וכדומה. לאחר איסוף המידע יבנה הצוות הרפואי את תכנית הטיפול המיטבית למקרה העומד לנגד עינינו בהתאמה אישית. כמו כן, ינחה הרופא הנוירולוג את המטופל מה יש לעשות וכיצד יש לפעול, בלקיחה בחשבון של המטפלים שיידרשו בעניינו וכן התרגילים הדרושים על מנת להגיע לתוצאה של החלמה מלאה.

מאחר שמתכונת הטיפול היא פרטית ואישית, היא נעשית באופן מסודר וקבוע בין הצוות הרפואי למטופל. הצוות הרפואי המרכיב את הליך שיקום נוירולוגי פרטי מורכב מיחידת העילית של הצוות הרפואי השיקומי שלנו, ביניהם הרופא הנוירולוג (המנתח, ככל שהיה במקרה הנדון צורך), פיזיותרפיסט/ית, מרפא/ה בעיסוק, עובד/ת סוציאלי/ת, מטפל ברפואה משלימה ואף אנשי מקצוע נוספים ככל שיידרש במקרה הספציפי. 

באותה פגישת איבחון נעשות הבדיקות המדויקות לגבי הצרכים המיוחדים והספציפיים במקרה הנדון, על מנת להגיע לשיקום מלא ומהר ככל האפשר. כך למשל דיקור, עיסויים, מניפולציות פיזיוטרפיסטיות ועוד דרושים לעיתים למען הליך שיקום מיטבי. כמובן, שלצד החשיבות המירבית שבטיפול הצוות בענייננו, ישנה חשיבות גבוהה גם לעבודתו העצמית של המטופל בעצמו. על מנת להגיע לתוצאות השיקום הטובות ביותר חייב המטופל להיות קשוב לצוות המקצועי, ולבצע את התרגילים ואת ההנחיות כראוי וכמוסבר. הצוות הרפואי בהליך שיקום נוירולוגי פרטי היושב עימנו מורכב מהמטפלים הטובים ביותר, מהימנים ובעלי ניסיון רב שנים בתחום השיקום, בפרט השיקום הנוירולוגי.

בין היתר תוכלו למצוא בצוות הרפואי נגיעה בכל תחום הדרוש לשם השיקום הנדרש עבור כל מקרה ספציפי. כך למשל  פיזיותרפיה בתחומים שונים כמו: פיזיותרפיה נשימתית, טיפולים ווסטיבולריים, שיקום רצפת אגן, פיזיותרפיה לימפטית, פילאטיס שיקומי, ועוד. בנוסף תחומים רבים נוספים שיכול ויתאמו את הטיפול הנוירולוגי כמו נוירואיפרא, בובאט, קניזיוטייפינג, דיקור יבש, מאליגן, טיפול ברקמה רכה ועוד. וכן הליכים ריגשיים כמו פגישות עם עובד/ת סוציאלי/ת או פסיכולוג/ית שיקומי/ת למעבר חלק ונעים יותר של התהליך. מבחינת ריפוי בעיסוק קיים דגש למשל על שיקום פיזיקאלי, שיקום קוגניטיבי, שיקום עזר לתיפקוד ועוד. ואף תוכלו למצוא מטפלים עבור נקודות הסיום האחרונות והחשובות לא פחות של השיקום, בין היתר קלינאית תקשורת לשיפור בעיות דיבור, דיקציה, קול על רקע נוירולוגי ועוד כלל המטפלים הדרושים בכל מקרה ספציפי. והמטרה, כמובן, היא חזרה לשיקום מלא בדגש על כל החשיבויות שבכך במקרה הנדון.

האם ישנם אתגרים אשר יכולים להתעורר במהלך השיקום?

מאחר שברוב המוחלט של המקרים שיקום נוירולוגי פרטי איננו הליך קל, יש לקחת בחשבון כי הוא טומן בחובו אתגרים ומעט קשיים. בין היתר יכלול הליך השיקום קשיים פסיכולוגיים ורגשיים, קשיים תפקודיים או פיזיים וכדומה. בייחוד בתחילת תהליך השיקום, ועל כן ישנו צורך בליווי צוות רפואי מהימן ואיתן, וכן יסייע לא פחות סיוע מן המשפחה והחברים הקרובים.

חשוב לציין, ברוב המקרים, לאחר כשבועיים- שלושה שלאחר תהליך השיקום, יחול שיפור במדד הקוגנטיבי. ואף נציין, ישנם מקרים בהם לאחר שניים עד ארבעה טיפולים כבר יכול ויווצר שיפור במצב המטופל. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי חשוב לבצע את תכנית הטיפול בצורה מלאה על מנת לחזור לחיים נורמטיביים, פעילים ובריאים. ככל שהמטופל יתמיד כראוי בתכנית הטיפול הנדרשת, ההחלמה תהיה מהירה יותר ותהליך השיקום אפקטיבי יותר.

הליך שיקום נוירולוגי פרטי מצריך תקופת התאוששות, שבה נדרשת תשומת לב על הפרטים הקטנים והגדלים כאחד שבתהליך השיקום, בין היתר תשומת לב להיבטים הריגשיים כמו על ההיבטים הפיזיים. בהנהגתו של הצוות המטפל, הרופא הנוירולוג, וכן כל שאר הצוות הרפואי המיומן, יוכל המטופל לחזור לחייו במהרה כפי שהכיר אותם טרם הפגיעה. ישנה חשיבות רבה כפי שציינו גם להימצאותם של קרובי המטופל בקירבתו לתמיכה, על מנת להגיע לתוצאות טובות יותר ומהירות יותר, וכן כמובן לרצון ומוטיבציה מצד המטופל וביצוע של ההנחיות הדרושות. כמובן, שכאשר הצוות הרפואי מלווה את המטופל באופן אישי לכל אורך הדרך, אין ספק כי תהליך השיקום מתבצע בצורה נעימה הרבה יותר, אשר ממתיקה מעט את תקופה לא פשוטה זו.

שיקום נוירולוגי פרטי הוא טיפול שנועד לשקם יכולות תפקודיות אצל מטופלים שנפגעו מבחינה נוירולוגית. יכולות להיות לכך סיבות שונות כמו מחלות שונות או פגיעה בראש ועוד. במהלך שיקום נוירולוגי, המטופלים לומדים להכיר את גופם מחדש, להבין מה היכולות שלהם וכיצד לשקם אותן. על שיקום נוירולוגי פרטי נרחיב במאמר הבא. 

 

מי צריך שיקום נוירולוגי פרטי?

שיקום נוירולוגי פרטי הוא שיקום שמיועד למטופלים עם לקויות נוירולוגיות שונות שגורמות למגבלות תפקודיות שונות. ישנם מספר מקרים נפוצים המצריכים שיקום נוירולוגי פרטי- 

  • שבץ מוחי- שבץ מוחי הוא אחד הגורמים המרכזיים לבעיות נוירולוגיות. שבץ מוחי גורם לבעיות נוירולוגיות הכוללות פגיעה בדיבור, פגיעה בתנועה, פגיעה בתחושה ועוד. שיקום נוירולוגי לאחר שבץ מסייע בהחזרת היכולות התפקודיות והעצמאות של המטופל ככל הניתן. 
  • פגיעה בחוט השדרה- פגיעה בחוט השדרה עלולה לגרום להפרעות נוירולוגיות הגורמות לבעיות בתנועה ובשליטה על הסוגרים. במהלך השיקום הנוירולוגי המטופלים ילמדו לשלוט בסוגרים ולהחזיר חלק מהתנועה, ככל הניתן. 
  • פגיעה בראש- פגיעה בראש יכולה להיגרם כתוצאה מתאונת דרכים, נפילה או מכה. אלה גורמות לפגיעה ביכולות התפקודיות של האדם במגוון תחומים.   
  • מחלות נוירולוגיות שונות- קיימות מחלות שונות שגורמות לבעיות נוירולוגיות. בין המחלות האלה יהיו גידולים במוח, פרקינסון, מחלת דיליאן ברה, טרשת נפוצה, ניוון שרירים ועוד. מחלות אלה יכולות להשפיע על התפקודים הנוירולוגיים ולהצריך שיקום נוירולוגי. 

 

שיקום נוירולוגי פרטי עם פיזיותרפיה

פעמים רבות, הפגיעה הנוירולוגית גורמת לפגיעות גופניות ותנועתיות. לכן, אחד הטיפולים במסגרת שיקום נוירולוגי פרטי הוא טיפול פיזיותרפיה. פיזיותרפיה היא מקצוע פרא רפואי העוסק באבחון, טיפול ומניעה של בעיות תנועה ובעיות גופניות שונות. אנשים שנפגעו כתוצאה ממחלה, פציעה, ניתוח או כל אפשרות אחרת, יוכלו לעבור טיפול פיזיותרפיה ולחזור לתפקוד מלא. הפיזיותרפיה נותנת מענה עבור בעיות אורתופדיות, נוירולוגיות, מחלות נשימה ובעיות בתפקוד המערכות הפנימיות.

כחלק השיקום הנוירולוגי, המטופלים יעברו טיפולי פיזיותרפיה שיסייעו להם בשיפור יכולת התנועה והשליטה על השרירים. במהלך הטיפולים המטופלים יתרגלו הליכה, ישיבה, דיבור, שיפור קואורדינציה ועוד. 

בטיפולי הפיזיותרפיה נעשה שימוש במגוון אביזרי עזר ביניהם כדור, רצועות נמתחות, גליל, מיטת טיפול, מכשירים אורתופדיים שונים, מכשירי כושר, בריכה ועוד. כמו כן, במקרה הצורך המטפל ימליץ על אביזרים שיסייעו למטופל ביציבה, כמו מדרסים, נעליים אורתופדיות או סדים מיוחדים לרגליים. 

אחד המכשירים שניתן לראות בו שימוש בשיקום נוירולוגי הוא מכשיר ביונס. מכשיר ביונס נועד לשקם את ההליכה והוא פועל על ידי גירוי חשמלי של העצב. גירוי העצב נועד לשחזר את תנועת הגפיים המשותקות ולהשיב את יכולת ההליכה למטופל. 

 

כיצד יתבצע טיפול פיזיותרפיה עבור שיקום נוירולוגי פרטי?

כאשר מתחילים בשיקום פיזיותרפיה יש קודם כל לעבור הערכה קלינית ואבחון. בהערכה הקלינית והאבחון, הפיזיותרפיסט יבצע מבחנים ומספר בדיקות על מנת להעריך את עומק הפגיעה ואת מהות הבעיה ממנה אתם סובלים. בבדיקות יש לקחת בחשבון שלושה מאפיינים- מבנה הגוף של המטופל, תפקוד המערכות השונות והיכולת של המטופל לבצע פעולות בסיסיות שונות. 

בהתאם להערכה הקלינית ולאבחון, המטפל יבנה למטופל תוכנית שמתאימה לו, לקשיים שלו, לשיקום שהוא צריך, למרחב בו הוא נמצא וכדומה. במידה שהטיפולים יתבצעו בבית המטופל המטפל אף יגיע לבית על מנת ללמוד את סביבת המגורים ולבנות תוכנית שמתאימה לה. 

על מנת לבנות תוכנית טיפול למטופל יש לקחת בחשבון מספר אלמנטים שונים בהם מצב הבית, סכנות אפשריות בו ואמצעים שיכולים להקל ולשפר את איכות חייו. 

שיקום פיזיותרפיה יכלול טיפול ידני הכולל עיסוי המקום, הנעת הרקמות הרכות, מתיחות ותרגילים שיבצע המטופל בעצמו או תוך היעזרות במכשירים שונים.

 

שיקום נוירולוגי פרטי בדרכים נוספות

מלבד לפיזיותרפיה יש דרכים נוספות לשיקום נוירולוגי- 

  • ריפוי בדיבור- תחום הדיבור הוא תחום שנפגע בעיקר בקרב חולי שבץ. הדיבור הוא אחד התפקודים החשובים ביותר. בדרך כלל לאחר שבץ החולים סובלים מהפרעת תקשורת שמתבטאת על ידי הגייה לא נכונה של מילים או חוסר הבנה של השפה. ריפוי בדיבור מתבצע על ידי קלינאי תקשורת ובמהלכו המטופלים מקבלים תרגילים שונים לשיפור יכולת הדיבור. 
  • ריפוי בעיסוק- על ידי ריפוי בעיסוק מעניקים למטופלים כלים לביצוע פעולות שגרתיות- הלבשה, צחצוח שיניים, רחצה, הליכה לשירותים, קימה מהספה ועוד. באמצעות ריפוי בעיסוק המטופלים מצליחים לרכוש יכולות תפקודיות בסיסיות שמחזירות להם את העצמאות ברמה מסוימת.

 

שיקום נוירולוגי פרטי בבית

פעמים רבות, מטופלים שצריכים שיקום נוירולוגי יהיו מרותקים לבית ולא יוכלו להגיע למכוני הטיפול. במקרים אלה המטופלים יקבלו טיפולים ביתיים. בטיפולים הביתיים, המטפל למעשה יגיע לבית המטופל לביצוע תרגילים, הדרכה ועצות מעשיות. התרגילים יהיו שונים ומגוונים ולעתים יכללו גם אביזרי עזר כמו כדור או רצועה. 

טיפולים ביתיים, יאפשרו למטפל ולמטופל למצוא פתרונות נקודתיים לקשיים איתם מתמודד המטופל בבית הפרטי שלו. כמו כן, עם טיפולים ביתיים ניתן להדריך גם את בני הבית כיצד להקל על המטופל וכיצד לסייע לו. 

לטיפולים ביתיים יש מספר יתרונות בולטים- 

  • התאמת סביבת המגורים- עם טיפולים ביתיים ניתן להתאים את סביבת המגורים למחייה עבור המטופל. ההתאמה תכלול פתרונות כמו הגבהה למיטה, אחיזה במקלחת וכדומה. 
  • סביבה טבעית- הטיפולים הביתיים מתבצעים בסביבה הטבעית של המטופל. כך ניתן להתאים את הטיפול לשגרת החיים של המטופל ולמרחב בו חי בהתאם לפרמטרים כמו גודל הבית או מדרגות. 
  • יעילות הטיפול- טיפולים ביתיים מאפשרים הסתגלות מהירה וחזרה מהירה לשגרה. 
  • הפחתת זיהומים וסיכונים- טיפולים במוסד רפואי חושפים את המטופל לזיהומים וסיבוכים שונים. בטיפול ביתי הסיכונים הללו פוחתים משמעותית. 
  • בני המשפחה- טיפולים ביתיים מאפשרים לבני המשפחה לשמור על שגרת החיים שלהם ככל הניתן ולמנוע מהם נסיעות, המתנה בתור, חסכון בכסף, פקקים ועוד. 

 

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!