שיקום פיזיותרפיה לילדים

שיקום פיזיותרפיה לילדיםשיקום פיזיותרפיה לילדים מתבצע בעקבות סיבות שונות כמו בעיות מולדות, מחלות שונות, תאונות, פציעות או טראומה שגוף הילד חווה. שיקום פיזיותרפיה לילדים מסייעת בפיתוח, שיקום ושיפור של מיומנות התנועה והביצועים של הילד. מהו שיקום פיזיותרפיה לילדים? על כך במאמר הבא. 

 

מי יבצע שיקום פיזיותרפיה לילדים?

שיקום פיזיותרפיה לילדים מועבר על ידי פיזיותרפיסט מומחה לילדים ולפיזיותרפיה התפתחותית. הפיזיותרפיסט יספק ייעוץ ויבנה את תוכנית הטיפול בהתאם למצבו של הילד ולסיבה ממנה נובעת הלקות. הטיפול מבוסס ברוב על תנועה פיזית, שיווי משקל, שרירים וטיפול בקשיי קואורדינציה מוטורית. 

צוות הטיפול כולל מומחים רבים, מומחים לבריאות הילד, מומחים להתפתחות הילד, פסיכולוגים חינוכיים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, קלינאי שפה כאשר מדובר על שיקום בדיבור ועוד.

באילו מקרים יתבצע שיקום פיזיותרפיה לילדים?

תחום שיקום פיזיותרפיה לילדים הוא תחום רחב מאוד שמתבצע במקרים שונים הקשורים להתפתחות הילד ולשיקומו- 

  • שיקום פיזיותרפיה לאחר אירוע- ילדים אוהבים לרוץ, לקפוץ ולהשתולל. פעמים רבות הילדים לא חושבים לפני שהם פועלים והדבר עלול להוביל לחבלות שונות שיובילו לסיבוכים כאלה ואחרים. במקרה של חבלה, שיקום פיזיותרפיה יסייע בהחזרת האיבר הפגוע לתפקוד מיטבי ככל הניתן במהירות האפשרית. הטיפולים יסייעו במניעת ההחמרה ובשיפור המצב בהדרגה. 
  • שיקום פיזיותרפיה הסובלים מבעיות נוירולוגיות- שיקום פיזיותרפיה לילדים ניתן גם במצבים נוירולוגים. בעיות נוירולוגיות גורמות למגבלות פיזיות ותנועתיות שונות. הן יכולות לפגוע בשרירים, בתחושה ובביצוע פעולות בסיסיות. הפרעות נוירולוגיות יכולות להיגרם מסיבות שונות כמו גידול במוח, שיתוק, תאונת דרכים, שבץ מוחי ועוד. שיקום פיזיותרפיה לילדים יוכל לסייע בהחזרת התפקוד הגופני ככל הניתן. במקרים מסוימים אף הילד יחזור לתפקוד תקין לחלוטין. 
  • שיקום פיזיותרפיה נשימתית לילדים- ילדים רבים סובלים מהפרעות נשימה. הפרעות הנשימה יכולות להיות תוצר של תנאים פיזיים או פסיכולוגיים. במקרים שונים נוצר חסם בדרכי הנשימה של הילד. החסימה מונעת כניסה מלאה של חמצן ובמקרים חמורים הדבר יוביל לסיבוכים בלתי הפיכים. כחלק מהפרעות נשימתיות הילד הופך לחשוף למחלות חריפות, לזיהומים, לדלקת ריאות, להחמרת אסתמה ועוד. שיקום פיזיותרפיה נשימתית לילדים פועל במטרה לנקות את הריאות ולאפשר מעבר תקין של חמצן לחלקי הגוף השונים.
  • שיקום פיזיותרפיה עבור הפרעות אורתופדיות- קיימות הפרעות אורתופדיות שונות הקשורות לתחום השרירי והשלד. הפרעות אלה יכולות לקבל מענה בטיפולי פיזיותרפיה. בין ההפרעות הללו ניתן לראות הפרעות כמו אסימטריה, בעיות בתפקוד שרירים מסוימים, עקמת או נטייה של הצוואר ועוד. הפרעות אורתופדיות עלולות להחמיר עם השנים ולכן, ככל שהטיפול יתבצע בגיל מוקדם יותר כך הסיכויים להצלחת הטיפול יעלו. שיקום פיזיותרפיה לילדים יוכל לסייע בשיפור ההפרעות הללו ובשיפור התפתחות הילד.
  • שיקום פיזיותרפיה להתפתחות הילד- פיזיותרפיה התפתחותית היא פיזיותרפיה שמיועדת לטיפול בתינוקות וילדים שסובלים מהפרעות התפתחותיות. טיפולים אלה יאפשרו לילדים לשפר את מצבם, להדביק את קצב ההתפתחות של בני גילם ולהשלים את התפתחותם כראוי. טיפולי פיזיותרפיה התפתחותית מתבצעים על ידי פעילות משותפת עם הילד. יש להתאים את הפעילות לגיל הילד ולדברים אותם מסוגל לבצע. במהלך הטיפול, הפיזיותרפיסט יתמקד בהפרעות הגופניות השונות המצריכות טיפול. כך על ידי פעילויות ותרגילים שונים אותם יבצע הילד, הוא יאמן את ההפרעות וישיג שיפור בהדרגה. 

 

שיקום לילדים על ידי משחקים

ילדים אוהבים לשחק. מהסיבה הזו, טיפולי פיזיותרפיה לילדים מתמקדים במשחקים מסוגים שונים. המשחקים יהיו משחקים שיסייעו לחדד פעולות שונות אותן הילד מתקשה לבצע. המשחקים יעבדו על יכולות מוטוריות שונות כמו קואורדינציה, כוח שרירים, סיבולות ועוד. על ידי משחקים ניתן קודם כל לרתום את הילד לטיפול ולגרום לו לשתף פעולה עם הטיפול. לא תמיד ילדים משתפים פעולה ולכן משחקים זו שיטה מצוינת ופופולרית מאוד לכך. 

המשחק הוא הטיפול עצמו והוא נוגע להפרעה בה אנחנו רוצים לטפל, אם מדובר על עבודת שרירים המשחק יכלול את אזור השרירים שנדרש בו שיקום. כמו כן, אימוני קואורדינציה כוללים בשיקום אורתופדי ומועברים באמצעות משחק המתבסס על יכולות תנועה, כך גם בכל הנוגע להפרעה גופנית כזאת או אחרת.

 

שיקום פיזיותרפיה לילדים והחשיבות של ההורים

אחד האלמנטים החשובים ביותר בשיקום פיזיותרפיה לילדים הוא שיתוף הפעולה של ההורים. ברוב המקרים ההורים יהיו נוכחים בחדר במהלך הטיפול ואף ישתתפו במשחק. כמו כן, ההורים ידברו עם המטפל ויקבלו טיפים להתנהלות מול הילד במצבי הרוח השונים ובמצבים של שינויים גופניים.  

יש לקחת בחשבון כי ההורים צריכים להמשיך ולעבוד עם הילדים בבית. טיפולי פיזיותרפיה הם טיפולים שמתבצעים אחת לתקופה ולכן חשוב מאוד להמשיך לתרגל את התרגילים שנותן הפיזיותרפיסט. כחלק משיקום פיזיותרפיה  לילדים, הפיזיותרפיסט ידריך את ההורים וייתן להם דגשים לגבי הטיפול הביתי והתרגול עם הילד. ההורים יקבלו מגוון תרגילים שונים שיוכלו לבצע עם הילד. כמו כן, ההורים יעברו סדנאות שונות לגבי הפעילות עם הילדים. כאשר ההורים מקבלים הדרכה מסבירים להם על שלבי ההתפתחות השונים. 

לדוגמא, טיפול שהוקדש ליכולת של הילד לשחק בישיבה עם שתי הידיים, יצריך התייחסות והמשך תרגול על ידי ההורים. המטפל ייתן להורי הילד כלים דרכם יוכלו לשחזר את ההתקדמות של הילד. ניתן בכל פעם לשים דגש על מיומנות אחת שהתינוק רכש בטיפולים. על ידי התרגול התינוק יטמיע את הלמידה ותוך כדי התרגול, המרכיבים הגופניים של התינוק ישתפרו בהדרגה. הדגשים יכולים להיות על מיומנויות שונות כמו כוח, זריזות ודיוק, זיכרון, תנועה, הבנה של סיבה ותוצאה ועוד. 

שיקום לילדים על ידי הידרותרפיה 

הידרותרפיה הוא טיפול לילדים. הטיפול מתבצע בתוך בריכה מקורה ומחוממת ומשלב תנועתיות, חום ותרגילי פיזיותרפיה שונים שמטרתם לשפר כישורי איזון, תנועה, חוש, תנועה, כוח וכישורי שחייה. הטיפול לא מצריך ידע בשחייה ומתאים לילדים בכל גיל. הטיפול מתבצע עם עזרי שחייה, משחקי מים ופעילויות שונות. על ידי הטיפול ניתן לראות את ההתקדמות של הילד בטיפול ולעקוב אחר כאבים או תלונות מצידו. 

פריקת כתף
שיקום אורתופדי

אורתופדיה הוא אחד התחומים החשובים ברפואה. האורתופדיה עוסקת במחלות, בפגיעות ובליקוים הקשורים למערכות העצמות והשרירים של גוף האדם, בעיות שהן מנת חלקו של כל אדם

המשך »
שיקום פיזיותרפי לנשים

שיקום לנשים

זה לא פשוט להיות אישה, על רקע מחקרים שונים שמראים שבנות המין היפה נוטות לסבול יותר מכאבים בהשוואה לגברים. לכך ניתן להוסיף בעיות אופייניות לנשים,

המשך »

שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים עלולה להתרחש כמעט בכל שניה, אפילו שנזהרים. למרבה הצער יש לתאונת הדרכים פוטנציאל פגיעה עצום בגוף האדם, לעיתים עד לרמה של נכות זמנית

המשך »
שיקום בעזרת ריפוי ועיסוק

ריפוי ועיסוק

כמעט כל אדם סובל מכאבים מפעם לפעם, פעמים רבות בשילוב עם פגיעה מהותית ביכולת ההתניידות ובעצמאות שלו. הפיזיותרפיה מציעה שורה ארוכה של פתרונות לבעיות השונות,

המשך »
שיקום לאחר גרידה

פיזיותרפיה דרך קופות החולים

זה לא סוד שהביקוש לטיפולי פיזיותרפיה עלה משמעותית בשנים האחרונות, בישראל ובעולם כאחד. תחום פרה רפואי זה, העוסק באבחון ובפתרון בעיות במערכת התנועה של הגוף,

המשך »
חייגו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!